20-Nov-2023, 06:35 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Nov-2023, 06:51 PM door twilwel.)
(20-Nov-2023, 05:49 PM)Willeke_IGKT schreef:(20-Nov-2023, 04:40 PM)twilwel schreef: Verder laad ik altijd de accu weer vol wanneer ik weer thuis ben.
Ik neem aan dat jij geen dagelijkse korte ritjes doet.
Van huis naar werk met licht kost me 20 minuten, terug is er nog volop daglicht, dan vind ik het met mijn route niet nodig om licht aan te hebben.
Alle dagen de accu uit de fiets en opladen lijkt mij erg onlogisch, vooral omdat de accu het meer dan een week makkelijk red.
Ik heb wel altijd een volle accu mee.
Wel, het is in ieder geval goed een vaste routine te hebben. Maar ik heb een andere ontwikkelt als jij. Voor de zekerheid een extra accu meenemen op ritjes van 20km is niks mis mee, maar het is niet logischer dan mijn benadering van altijd accu volhouden en pas bij langere tochten een extra accu mee.
Omdat ik geen regelmatige ritjes elke dag heb, laad ik altijd weer meteen vol, zodat ik weet dát de accu vol is. Indicators die aangeven hoeveel er nog in de accu zit zijn niet super betrouwbaar en het BMS is een black box, geen idee wanneer die exact afschakelt.
Soms fiets ik veel in een week en soms weinig. Ik heb altijd licht aan, dag en nacht. Meestal twee IQ XE's op hoge stand, die elk 7,5W trekken. Het maakt me zichtbaarder, dat is voldoende motivatie voor mij.
Na een bezoekje bij de supermarkt ga ik idd. niet opladen, dat is nog geen 500meter. Voor de rest laad ik inderdaad altijd meteen na de rit weer vol. Het is amper moeite te noemen en de accu is altijd gereed voor een langere tocht i.p.v "oeps, het is zo meteen donker, had ik nu maar de accu opgeladen toen ik de kans had". Ik mag extreem risicomijdend lijken, maar deze redenering is gewoon een gevolg van slechte ervaringen die ik gemaakt heb die ik niet wil herhalen.
Bovendien: lithium accu's zijn graag behoorlijk gevuld en houden er niet van helemaal leeggetrokken te worden. De levensduur gaat er van achteruit. Dus houd ze gewoon afgetopt bij elke gelegenheid. Vroeger had je bij NiMh accu's het geheugen effect en die moest je juist wel regelmatig helemaal leeg trekken, maar zelfs die hebben er geen last meer van en mogen tegenwoordig ook naar hartelust tussentijds geladen worden.
In dit verband heb ik zojuist een voltmetertje bestelt. Zo zie ik exact hoeveel spanning de accu op elk moment nog heeft zonder op een knoppie op de accu te hoeven drukken.
Ik stap geleidelijk over van de standaard accu's die een indicatie hebben, naar LFP accu's die geen indicatie hebben. Dus met de LFP accu's weet ik helemaal niet hoe het ervoor staat en dat is onhandig. Die hebben bovendien weer een andere spanningsprofiel (als dat een term is). 12V is bij de ene helemaal prima, maar bij de andere veel te laag. Met een voltmetertje kan ik zowel met de nieuwe LFP accu inschatten hoeveel sap er nog in zit en heb ik nauwkeuriger info van de standaard li-ion accu. Gelukkig zijn de dashboards tegenwoordig niet meer vastgelijmd maar zitten met wat velcro vast. Voltmetertje erin maken is zo een fluitje van een cent.