30-Nov-2023, 11:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2023, 11:41 PM door Jeroen S.)
Op het duitse Forum onlangs iemand die na het monteren van voorspatbordjes wat problemen had met snel slijtende schijfremblokjes. Hij deed maar 400 km met een setje. Dat is wel heel extreem, maar de levensduur van trommelremblokjes is wel heel erg lang. Tienduizenden kilometers.
Ok je moet de kabels regelmatig wat aandacht geven, soms dat heveltje, opletten dat je as niet te droog is, dan gaan de lagers wat stroef eraf. Maar ik vind ze ideaal. Maar ja, ik heb er nog weinig bergaf/hoge snelheid ervaring mee.
Het stuurgedrag bij enkelzijdig remmen hangt erg samen met de geometrie van de voorwielophanging. Dan zit het met de schuurstraal niet goed. Dat laat zich enigszins corrigeren. Mogelijk was er op dat gebied toch iets niet helemaal optimaal.
Maar goed Harry, volgens mij heb jij daar meer mee geprobeerd dan ik en met een klein beetje zoeken vind ik gelijk een mooi plaatje. https://ligfiets.net/news/4794
Ik heb bij mijn eigenbouw velomobiel hier ook aan moeten knutselen, dat zat bij de eerste opzet ook fout. Met een zeer kleine correctie van de positie van het gat van de voorste kogelkop kwam het goed. Het ging om ca 2-3 mm.
Mijn eerste rempoging enkelzijdig op een smal fietspad met ca 50 km/h eindigde met een ernstige afwijking richting berm en een forse dosis adrenaline van de schrik. Na de correctie was er tot 40 km/h niks aan de hand bij gedoseerd enkelzijdig remmen. Bij hogere snelheid heb ik het nog niet durven proberen.
Overigens speelt dat probleem met die voorwiel geometrie niet alleen met enkelzijdig remmen, maar ook als je b.v. aan 1 kant een lekke band hebt, of met een wieltje in de berm beland.
Ok je moet de kabels regelmatig wat aandacht geven, soms dat heveltje, opletten dat je as niet te droog is, dan gaan de lagers wat stroef eraf. Maar ik vind ze ideaal. Maar ja, ik heb er nog weinig bergaf/hoge snelheid ervaring mee.
Het stuurgedrag bij enkelzijdig remmen hangt erg samen met de geometrie van de voorwielophanging. Dan zit het met de schuurstraal niet goed. Dat laat zich enigszins corrigeren. Mogelijk was er op dat gebied toch iets niet helemaal optimaal.
Maar goed Harry, volgens mij heb jij daar meer mee geprobeerd dan ik en met een klein beetje zoeken vind ik gelijk een mooi plaatje. https://ligfiets.net/news/4794
Ik heb bij mijn eigenbouw velomobiel hier ook aan moeten knutselen, dat zat bij de eerste opzet ook fout. Met een zeer kleine correctie van de positie van het gat van de voorste kogelkop kwam het goed. Het ging om ca 2-3 mm.
Mijn eerste rempoging enkelzijdig op een smal fietspad met ca 50 km/h eindigde met een ernstige afwijking richting berm en een forse dosis adrenaline van de schrik. Na de correctie was er tot 40 km/h niks aan de hand bij gedoseerd enkelzijdig remmen. Bij hogere snelheid heb ik het nog niet durven proberen.
Overigens speelt dat probleem met die voorwiel geometrie niet alleen met enkelzijdig remmen, maar ook als je b.v. aan 1 kant een lekke band hebt, of met een wieltje in de berm beland.