08-Dec-2023, 08:57 AM
Nog even terug naar de vrijloop, normaal gaan die dus niet heel vaak stuk. Het Filmpje wat je gevonden hebt toont een Freewheel, geen cassettenaaf. Hebben een vergelijkbaar mechanisme, maar net iets anders. Wel was er probleempje met de maatvoering van de cassettebody versus de kartelring in de naaf. Op de een of andere manier waren die niet helemaal hetzelfde, en de kartelring had iets grotere gaten. Daardoor pakt dan maar 1 palletje op 1 karteltje in plaats van 3 tegelijk. Is inmiddels weer opgelost, ging volgens mij om een zeer beperkt aantal bij fietsen van Daniel. Laatst nog ergens een Youtube filmpje gezien van een of andere Hyper de pieper naaf met heel erg veel aangrijpingspunten, die had hetzelfde probleem maar dan niet per ongeluk. Meer aangrijpingspunten dicht bij elkaar was "beter". Helaas was het er ook steeds maar 1 tegelijk waar de naaf niet tegen kon. Jammer van meerdere honderden dollars.
Bij iedere velomobiel met enkelzijdige naaf (zonder klassiek schroef freewheel), splijt je naaf en cassettebody als je het achterwiel eruit haalt. Dat gebeurt allemaal in de vaak nogal vieze wielkast. Verder zitten bij het velomobielsysteem de palletjes min of meer los in het cassettedeel en kunnen die er per ongeluk uitvallen. Bijvoorbeeld als je de boel weer in elkaar zet, want dat wil alleen met alle palletjes ingeklapt.
Ik denk inderdaad dat Theo heel wat ervaring heeft op die dijk, dat scheelt echt wel bij het bepalen hoe je je krachten inzet bijvoorbeeld. Het bochtenwerk is tamelijk beperkt op de dijk. Ik ben er al lang niet meer geweest, maar de laatste keer was het slecht wegdek, ook ligt er nog wel eens wat zooi op de weg. Lekke banden spelen hier ook wel een rol. Wedstrijduitslagen zijn een erg slecht middel om de efficiëntie van Velomobielen te vergelijken. Uitslagen uit verschillende wedstrijden vergelijken is al helemaal onverstandig. Gemiddeld reed bij LEL bijna iedereen harder dan de toptijden in de klimtijdrit van het afgelopen WK. Hoe dat toch kan?
Bij iedere velomobiel met enkelzijdige naaf (zonder klassiek schroef freewheel), splijt je naaf en cassettebody als je het achterwiel eruit haalt. Dat gebeurt allemaal in de vaak nogal vieze wielkast. Verder zitten bij het velomobielsysteem de palletjes min of meer los in het cassettedeel en kunnen die er per ongeluk uitvallen. Bijvoorbeeld als je de boel weer in elkaar zet, want dat wil alleen met alle palletjes ingeklapt.
Ik denk inderdaad dat Theo heel wat ervaring heeft op die dijk, dat scheelt echt wel bij het bepalen hoe je je krachten inzet bijvoorbeeld. Het bochtenwerk is tamelijk beperkt op de dijk. Ik ben er al lang niet meer geweest, maar de laatste keer was het slecht wegdek, ook ligt er nog wel eens wat zooi op de weg. Lekke banden spelen hier ook wel een rol. Wedstrijduitslagen zijn een erg slecht middel om de efficiëntie van Velomobielen te vergelijken. Uitslagen uit verschillende wedstrijden vergelijken is al helemaal onverstandig. Gemiddeld reed bij LEL bijna iedereen harder dan de toptijden in de klimtijdrit van het afgelopen WK. Hoe dat toch kan?