02-Jan-2024, 04:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2024, 04:28 PM door Snoek043.)
Mijn laatste ritje met de Snoek dateert van vorige week. In plaats van richting het jaagpad te rijden en mijn gebruikelijke traject te volgen besloot ik 1,5u lang de baan te volgen in 50 en 70 zones, gewoon tussen het autoverkeer met andere woorden. De keuze hiervoor is omdat op jaag- en fietspaden een snelheidslimiet geldt van 30 km/u én omdat ik in de laatste maanden (?) dat ik met de Snoek rijd niet al teveel zin heb in problemen. Laatst las ik nog een nieuwsartikel dat een oudere man aangereden werd door wielrenners en ter plaatse is gestorven, in de zwaaikom te Oelegem, een plaats waar ik vaak met de Snoek passeer. Na onderzoek bleek de oude man geen voorrang verleend te hebben aan de groep wielrenners en werd deze laatste vrijgesproken, tot onbegrip van de nabestaanden. Dit ongeluk vond trouwens een jaar of twee geleden plaats, het is niets recent. Maar de uitspraak in de zaak volgde veel later. Voor ik het vergeet, op bepaalde plaatsen was er in 70 zones wel een fietspad aanwezig, en in principe moet ik daarop fietsen. Maar dan rijd je echt geen 55 meer, maar verplicht 30. Het is één van de redenen waarom de Snoek te koop staat.
Op het Duitse forum (waar ik intussen terecht geblokkeerd ben), heb ik verhaal proberen te halen dat velomobielen, net als wielrenners en elektrische fietsen tot 45 km/u de regels dagelijks aan hun laars lappen. Afgezien van dat ene dodelijke ongeluk om de zoveel jaren, zijn er weinig noemenswaardige incidenten. Tevens botste ik op bijgevoegd artikel: https://speedpedelecvlaanderen.be/2023/0...t-jaagpad/ "Geregeld worden snelheden boven 30 km/u behaald door zowel wielertoeristen als pendelaars. Indien dit gedrag niet voor meer ongevallen zorgt, is het aangewezen het snelheidsregime aan te passen." Welnu, het zorgt niet voor meer ongevallen, want op enkele uitzonderingen na, die vreemd genoeg altijd het nieuws halen gebeurt daar erg weinig. Op die trajecten bevinden zich overigens al decennia honderden segmenten waar dagelijks records sneuvelen (wat ik niet persé goedkeur).
Profrenners als Wout Van Aert delen wekelijks ritjes op Strava waarin gemiddeldes gehaald worden van 40+ km/u (al dan niet achter een brommer). Wout zelf woont niet ver van mezelf, en ondanks hij 600 000 volgers heeft op Strava, is er niemand die kritiek uit op die snelheden. Iedereen kan een gratis profiel aanmaken en zien hoe rijder X met 60 km/u een segment op zijn naam schreef op een plaats waar er een snelheidslimiet geldt. Iedereen staat daar met voor- en familienaam te lezen met foto, het zou niet moeilijk moeten zijn om op basis van die gegevens iemand te beboeten. Velomobiel.nl had me eens gezegd dat fietscomputers niet geijkt zijn en daardoor niemand kan beboet worden (wellicht hebben ze gelijk).
Echter vind ik het hypocriet dat enkel negatieve zaken het nieuws halen en men hierbij vooral met de vinger wijst naar pendelaars die dagelijks onderweg zijn met een snelle elektrische fiets OF wielrenners. Een ander recent artikel wees op het feit dat 80% van de Vlaamse automobilisten vaak te snel rijdt in 30 zones. Maar hey, laten we focussen op de man met de fiets. Al bij al is het een discussie die niet te winnen valt, want het merendeel van de ondervraagden heeft een hekel aan wielrenners. Wel, ik heb een hekel aan mensen die het hele fietspad innemen of met muziek in de oren fietsen, mensen die afslaan zonder richting aan te geven, mensen zonder fietsverlichting, en dat zijn er zoveel meer. Wanneer ik met de Snoek onderweg ben, heb ik vaak schrik dat mensen plots van rijrichting veranderen, en dat zijn zelden wielrenners. Enkele Duitse forumleden halen alles uit de context en verdraaien mijn woorden. "Alsof het verantwoord is om met 50 km/u langs een school te rijden", zei iemand. Ja oké, dan krijg ik het lastig met zulke domme vergekijkingen. Ik rijd de Snoek vaak <20 km/u op fietspaden waar ik naast lage bosjes rijd, of fietspaden met voorrang van rechts. Het punt dat ik probeer te maken is dat snellere fietsen of wielrenners op bepaalde plaatsen harder zouden moeten kunnen rijden. Iemand vergeleek 45 km/u op een fiets met 200 km/u in zijn wagen. Ja natuurlijk, als we de remafstand van een velomobiel aan 45 vergelijken met een auto aan 200 zal de uitkomst naar mijn inziens lichtjes verschillen.
Ondanks matige training (ik gebruik de Snoek niet voor woon-werkverkeer) ben ik de laatste maanden veel meer naar de gym geweest om te werken aan algemenere spiergroepen. Mijn vetpercentage is bovendien fors gezakt vanwege een strikter dieet. Krachttraining voor benen heb ik ook toegevoegd, hetzij met lichtere gewichten. Van zodra het gewicht omhoog gaat, ondervind ik veel last ter hoogte van de quadriceps (enkel links). Zo jammer allemaal, want ik had graag het potentieel van de Snoek uitgetest onder optimale omstandigheden.
Wat de rit zelf betreft ben ik positief verrast dat het autoverkeer (misschien heb ik gewoon geluk gehad) enorm veel rekening hield met de velomobiel, zelfs wanneer ik in de snellere 70 zones reed. Welgeteld 1 persoon toeterde op een weg waar het lichtjes bergop ging, daar kwam ik met moeite boven 45 km/u uit en heb ik veiligheidshalve maar het fietspad gevolgd. Verder bevond de snelheid zich vaak tussen de 50 en de 57 km/u. Op bepaalde stukken ging de snelheid richting de 60 km/u, wat erop wijst dat de wind precies goed zat.
Het asfalt op autowegen is over het algemeen een pak beter dan de fietspaden waar ik train waardoor je zo boven de 50 km/u zit. Het enige grote nadeel is wanneer auto's plots voor je vertragen om af te slaan, je uit je ritme gehaald wordt en feitelijk van een héél lage snelheid opnieuw moet accelereren richting je kruissnelheid. Als dat éénmaal gebeurt is dat nog doenbaar, maar verschillende keren op een rij vergt gewoon enorm veel kracht. Bovendien kon ik op deze nieuwe route niet echt spreken van een rustig ritje. In de 70-zones moet je om het autoverkeer ietwat bij te blijven serieus doortrappen (al hangt dit toch een stuk af van je fysieke conditie die nu bijlange niet optimaal is). En het is bovendien een stuk kouder, wat de snelheid ook beïnvloedt.
Qua temperatuur was het net geen 10 graden, de CCU banden die vooraan zijn gemonteerd waren opgepompt tot 5,5 bar. Ik had hier eens gelezen dat iemand ze sowieso op 7 bar zet, want anders had hij het gevoel met platte banden te rijden. Ik heb daar weinig kennis van, misschien moet ik ze toch maar wat harder oppompen in de toekomst? Regelmatig waren de wegen (ik reed richting Nederland) vrijwel leeg, waardoor ik geen rij auto's achter me aan kreeg. Het deed me terugdenken aan die ene rit met Timo Eden in het noorden van Duitsland, waar we een gemiddelde snelheid hadden van net geen 53 km/u over bijna 140 kilometer. Alleen is het daar vaak nog gevaarlijker omdat je op wegen rijdt waar de automobilisten tot 100 km/u mogen halen, al is het voordeel daar dat in tegenstelling tot veel Belgen, die Duisers hun rijbewijs niet hebben gekregen bij een doos cornflakes.
Op het Duitse forum (waar ik intussen terecht geblokkeerd ben), heb ik verhaal proberen te halen dat velomobielen, net als wielrenners en elektrische fietsen tot 45 km/u de regels dagelijks aan hun laars lappen. Afgezien van dat ene dodelijke ongeluk om de zoveel jaren, zijn er weinig noemenswaardige incidenten. Tevens botste ik op bijgevoegd artikel: https://speedpedelecvlaanderen.be/2023/0...t-jaagpad/ "Geregeld worden snelheden boven 30 km/u behaald door zowel wielertoeristen als pendelaars. Indien dit gedrag niet voor meer ongevallen zorgt, is het aangewezen het snelheidsregime aan te passen." Welnu, het zorgt niet voor meer ongevallen, want op enkele uitzonderingen na, die vreemd genoeg altijd het nieuws halen gebeurt daar erg weinig. Op die trajecten bevinden zich overigens al decennia honderden segmenten waar dagelijks records sneuvelen (wat ik niet persé goedkeur).
Profrenners als Wout Van Aert delen wekelijks ritjes op Strava waarin gemiddeldes gehaald worden van 40+ km/u (al dan niet achter een brommer). Wout zelf woont niet ver van mezelf, en ondanks hij 600 000 volgers heeft op Strava, is er niemand die kritiek uit op die snelheden. Iedereen kan een gratis profiel aanmaken en zien hoe rijder X met 60 km/u een segment op zijn naam schreef op een plaats waar er een snelheidslimiet geldt. Iedereen staat daar met voor- en familienaam te lezen met foto, het zou niet moeilijk moeten zijn om op basis van die gegevens iemand te beboeten. Velomobiel.nl had me eens gezegd dat fietscomputers niet geijkt zijn en daardoor niemand kan beboet worden (wellicht hebben ze gelijk).
Echter vind ik het hypocriet dat enkel negatieve zaken het nieuws halen en men hierbij vooral met de vinger wijst naar pendelaars die dagelijks onderweg zijn met een snelle elektrische fiets OF wielrenners. Een ander recent artikel wees op het feit dat 80% van de Vlaamse automobilisten vaak te snel rijdt in 30 zones. Maar hey, laten we focussen op de man met de fiets. Al bij al is het een discussie die niet te winnen valt, want het merendeel van de ondervraagden heeft een hekel aan wielrenners. Wel, ik heb een hekel aan mensen die het hele fietspad innemen of met muziek in de oren fietsen, mensen die afslaan zonder richting aan te geven, mensen zonder fietsverlichting, en dat zijn er zoveel meer. Wanneer ik met de Snoek onderweg ben, heb ik vaak schrik dat mensen plots van rijrichting veranderen, en dat zijn zelden wielrenners. Enkele Duitse forumleden halen alles uit de context en verdraaien mijn woorden. "Alsof het verantwoord is om met 50 km/u langs een school te rijden", zei iemand. Ja oké, dan krijg ik het lastig met zulke domme vergekijkingen. Ik rijd de Snoek vaak <20 km/u op fietspaden waar ik naast lage bosjes rijd, of fietspaden met voorrang van rechts. Het punt dat ik probeer te maken is dat snellere fietsen of wielrenners op bepaalde plaatsen harder zouden moeten kunnen rijden. Iemand vergeleek 45 km/u op een fiets met 200 km/u in zijn wagen. Ja natuurlijk, als we de remafstand van een velomobiel aan 45 vergelijken met een auto aan 200 zal de uitkomst naar mijn inziens lichtjes verschillen.
Ondanks matige training (ik gebruik de Snoek niet voor woon-werkverkeer) ben ik de laatste maanden veel meer naar de gym geweest om te werken aan algemenere spiergroepen. Mijn vetpercentage is bovendien fors gezakt vanwege een strikter dieet. Krachttraining voor benen heb ik ook toegevoegd, hetzij met lichtere gewichten. Van zodra het gewicht omhoog gaat, ondervind ik veel last ter hoogte van de quadriceps (enkel links). Zo jammer allemaal, want ik had graag het potentieel van de Snoek uitgetest onder optimale omstandigheden.
Wat de rit zelf betreft ben ik positief verrast dat het autoverkeer (misschien heb ik gewoon geluk gehad) enorm veel rekening hield met de velomobiel, zelfs wanneer ik in de snellere 70 zones reed. Welgeteld 1 persoon toeterde op een weg waar het lichtjes bergop ging, daar kwam ik met moeite boven 45 km/u uit en heb ik veiligheidshalve maar het fietspad gevolgd. Verder bevond de snelheid zich vaak tussen de 50 en de 57 km/u. Op bepaalde stukken ging de snelheid richting de 60 km/u, wat erop wijst dat de wind precies goed zat.
Het asfalt op autowegen is over het algemeen een pak beter dan de fietspaden waar ik train waardoor je zo boven de 50 km/u zit. Het enige grote nadeel is wanneer auto's plots voor je vertragen om af te slaan, je uit je ritme gehaald wordt en feitelijk van een héél lage snelheid opnieuw moet accelereren richting je kruissnelheid. Als dat éénmaal gebeurt is dat nog doenbaar, maar verschillende keren op een rij vergt gewoon enorm veel kracht. Bovendien kon ik op deze nieuwe route niet echt spreken van een rustig ritje. In de 70-zones moet je om het autoverkeer ietwat bij te blijven serieus doortrappen (al hangt dit toch een stuk af van je fysieke conditie die nu bijlange niet optimaal is). En het is bovendien een stuk kouder, wat de snelheid ook beïnvloedt.
Qua temperatuur was het net geen 10 graden, de CCU banden die vooraan zijn gemonteerd waren opgepompt tot 5,5 bar. Ik had hier eens gelezen dat iemand ze sowieso op 7 bar zet, want anders had hij het gevoel met platte banden te rijden. Ik heb daar weinig kennis van, misschien moet ik ze toch maar wat harder oppompen in de toekomst? Regelmatig waren de wegen (ik reed richting Nederland) vrijwel leeg, waardoor ik geen rij auto's achter me aan kreeg. Het deed me terugdenken aan die ene rit met Timo Eden in het noorden van Duitsland, waar we een gemiddelde snelheid hadden van net geen 53 km/u over bijna 140 kilometer. Alleen is het daar vaak nog gevaarlijker omdat je op wegen rijdt waar de automobilisten tot 100 km/u mogen halen, al is het voordeel daar dat in tegenstelling tot veel Belgen, die Duisers hun rijbewijs niet hebben gekregen bij een doos cornflakes.