15-Jan-2024, 10:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Jan-2024, 10:50 AM door Hardloper.)
(15-Jan-2024, 09:36 PM)Jeroen S schreef: Ik vind het ook wel spannend dat nagenoeg alle Velomobielen uit dezelfde fabriek komen, als die er morgen mee zou kappen, hebben we best een probleem. Allard, Theo, Ymte zijn ook allemaal al een eindje in de 50. Ik denk niet dat die nog 30 jaar doorgaan. Wie last er dan de alu achterbrug van je inmiddels toch wel heel erg oude Quest?
Volgens mij kun je dat ook wel ergens anders laten lassen.
(15-Jan-2024, 09:36 PM)Jeroen S schreef:
Wat mij betreft; hoe minder speciale onderdelen hoe beter. Minimaliseren van bevestigingsplekken, beugels, klemmen, schroef verbindingen is vaak beter. Tenzij je wilt dat het onderdeel te demonteren is. Denk aan de uitwisselbare derailleurpad. Beter zo'n padje van 20 euro vervangen dan een nieuwe carbon achterbrug moeten kopen. Kijk maar eens naar de evolutie van de achterbrug bevestiging van de DF vs de Alpha. Tel het aantal onderdelen voor de bevestiging van de achterbrug bij beide fietsen.
Volgens mij wil Jan ook wel dat de Velomobielen zoveel mogelijk standaard onderdelen bevat en makkelijk te repareren valt.
(15-Jan-2024, 09:36 PM)Jeroen S schreef:
Wijze raad van mijn vader toen ik mijn eerste stereo kocht; Jongen, wat er niet aan zit dat kan ook niet kapot.
Klopt helemaal. Zo neem je volgens mij beter een Dacia als een andere Frans merk volgens mijn vader. Die eerste heeft minder snufjes.
(15-Jan-2024, 09:36 PM)Jeroen S schreef:
Bij ligfietsen en velomobielen loont het buitengewoon veel als je zelf wat kunt sleutelen en snapt hoe dingen funktioneren. Als ik dan lees dat iemand uit Duitsland honderden kilometers heen en weer rijdt om bij Velomobiel.nl zijn derailleurtje te laten afstellen, wat ongeveer een half uurtje duurt als het tegen zit, tja. Met enige oefening krijg je dan ook een beter idee of het goed of slecht gesteld is met dat onderdeel.
Tja dat is ook niet bepaald handig
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.