16-Jan-2024, 11:26 AM
(15-Jan-2024, 09:36 PM)Jeroen S schreef: Wijze raad van mijn vader toen ik mijn eerste stereo kocht; Jongen, wat er niet aan zit dat kan ook niet kapot.
Bij ligfietsen en velomobielen loont het buitengewoon veel als je zelf wat kunt sleutelen en snapt hoe dingen funktioneren. Als ik dan lees dat iemand uit Duitsland honderden kilometers heen en weer rijdt om bij Velomobiel.nl zijn derailleurtje te laten afstellen, wat ongeveer een half uurtje duurt als het tegen zit, tja. Met enige oefening krijg je dan ook een beter idee of het goed of slecht gesteld is met dat onderdeel.
Die raad heb ik ook, als werktuigbouwkundige.
Toch rijd ik met een technisch complexe versnellingsnaaf, maar die Rohloff staat dan wel bekend om zijn duurzaamheid. Ik heb na 15000 km welgeteld 3x de olie ververst (15 min op je gemakkie) en een tandkransje omgedraaid (tweezijdig bruikbaar) en uiteindelijk vervangen (30 min werk).
Als je lang genoeg met iets over alle paden van de wereld stuitert gaat het toch gewoon kapot, of het van staal, aluminium, glasvezel of carbon is maakt daarbij niets uit. Uiteindelijk maken trillingen alles kapot, zolang het lang genoeg aanhoud. Staal en aluminium kun je dan omsmelten en opnieuw gebruiken, glasvezel en carbon kunnen volgens mij uiteindelijk enkel naar de verbrandingsoven...
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton