Ik vind het interessant dat je gaat zoeken naar andere manieren om aan te drijven, ik zal dit topic blijven volgen om meer te leren.
Ben je toevallig ook in de geschiedenis gedoken hoe we terecht zijn gekomen bij een crank die je met je voeren moet ronddraaien? Was dat een lange weg, waarbij vele opties zijn afgevallen, of dat een idee dat direct verassend goed werkte en daarom nooit meer in twijfel is getrokken?
Edit:
Ik zit nu even zelf te denken aan de beknopte geschiedenis van de fiets die ik me herinner van museum Velorama in Nijmegen.
Ben je toevallig ook in de geschiedenis gedoken hoe we terecht zijn gekomen bij een crank die je met je voeren moet ronddraaien? Was dat een lange weg, waarbij vele opties zijn afgevallen, of dat een idee dat direct verassend goed werkte en daarom nooit meer in twijfel is getrokken?
Edit:
Ik zit nu even zelf te denken aan de beknopte geschiedenis van de fiets die ik me herinner van museum Velorama in Nijmegen.
- De eerste fietsen waren loopfietsen.
- Die werden volgens mij opgevolgd door de bone-shaker, waarbij de trappers direct aan het voorwiel zaten.
- De hoge-bi gebruikte hetzelfde principe maar om sneller te kunnen werd het wiel steeds groter. Tot je er bij een oneffenheid of snel moeten remmen overheen duikelt.
- Daarom kwamen de safeties waar je de snelheid krijgt door de overbrengverhouding, maar het principe van crank op een as met daaraan een trapper bleef hetzelfde, alleen had die crank nu zijn eigen as in plaats van die te delen met het voorwiel.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton