Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plannen voor gezinsfietsvakantie: tips gevraagd
#20
(13-Jan-2024, 03:18 PM)TimSch schreef: Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen met o.a.

- Met de fietsen in de (internationale) treinen. Reis loopt door Nederland, Duitsland en Denemarken. Hoe zit het met de ligfiets in die context? Bagage en fietskar? De Demon is redelijk compact gelukkig. 

Tsja, de trein in met een fietskar.
Ehm... goed nieuws en slecht nieuws?

Te beginnen met het slechte nieuws:
Als je de Algemene voorwaarden van de NS (paragraaf 5.4) strikt leest mag een fietskar NIET mee in de trein. De AVR vind je hier:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_170185329...en-avr.pdf
Vorig jaar zomer (woensdag 16 augustus) zijn we daar door twee conducteurs op gewezen tijdens onze reis van Maastricht naar Zwolle.

En dan het goede nieuws:
-Ook al zijn we er tweemaal op gewezen, het heeft ons geen minuut vertraging opgeleverd (wel wat min of meer gespannen minuten wachten omdat een van die beide conducteurs ging 'overleggen met de machinist').
-Ons fietskarretje was een Thule Cheetah 2 dus relatief groot (zij het, op zijn achterkantje gezet, niet groter dan de gemiddelde kinderwagen).
-Als je diezelfde paragraaf 5.4 strikt leest, mag een (ongevouwen) kinderwagen ook NIET mee in de (NS) trein. Ik heb nog nooit iemand met kinderwagen geweigerd zien worden... al is het in theorie mogelijk, dat al voor al die kinderwagens telkens een speciale ontheffing is aangevraagd.

In de praktijk lijkt het dus (in NL) wel goed te gaan, maar je bent wel afhankelijk van de goodwill van de conducteur. Op een echt drukke dag wordt het vast lastiger.

In Duitsland, althans in de stoptreinen, kan in mijn ervaring bijna alles (er zijn trajecten waar de fiets meenemen gratis is, en dat merk je), als je maar een redelijke inspanning verricht om niet onnodig in de weg te staan. In InterRegio en IC(E) treinen zul je fietsplaatsen moeten reserveren, en het aantal plaatsen kan in de zomer krap zijn. Met de Deense spoorwegen heb ik geen enkele ervaring.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , TimSch


Berichten in dit topic
RE: Plannen voor gezinsfietsvakantie: tips gevraagd - door Tijanus - 22-Jan-2024, 10:29 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoi Hoi
Welkom hier, leuk da...Jeroen S — 07:46 AM
verschil Snoek en Snoek L
Nici reed nogal hard...Jeroen S — 07:33 AM
Hoi Hoi
15 jaar geleden he...Wim -de roetsende — 06:30 AM
wat ze zeggen
Maar ik vrees ervo...Wim -de roetsende — 06:25 AM
verschil Snoek en Snoek L
Ik denk dat Eva gevr...Willeke_IGKT — 06:07 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Ik zou je uitschelde...Willeke_IGKT — 06:04 AM
verschil Snoek en Snoek L
Omdat de Snoek...Niels van der Wal — 05:58 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Ik werd vorige wee...Veloquest — 01:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Wat een hoop velom...Veloquest — 01:15 AM
Medeliggers onderweg
afgelopen woensdag 1...Veloquest — 01:14 AM
Hoi Hoi
15 jaar geleden heb ...Aernout — 12:27 AM
verschil Snoek en Snoek L
Omdat de Snoek e...Hardloper — 10:48 PM
wat ze zeggen
 Van mij mag j...Hardloper — 10:45 PM
verschil Snoek en Snoek L
Omdat de Snoek en ...Wim -de roetsende — 10:16 PM
verschil Snoek en Snoek L
Misschien heb je wat...Gideonaut — 09:35 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Bij mijn pech (had e...GertBr — 09:33 PM
wat ze zeggen
 Van mij mag je ...Wim -de roetsende — 09:30 PM