26-Jan-2024, 01:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jan-2024, 04:31 PM door datakneder.)
(26-Jan-2024, 07:27 AM)Arend-Jan schreef: Wat je kan doen, als je wel achteruit wil blijven trappen maar de ketting aan de goede kant wil houden is een tandem-crankstel kopen, dat is ervoor gemaakt om de ketting links te hebben, en dan monteer je die (en de slede + trapaslager) achterstevoren.
(26-Jan-2024, 11:36 AM)Agnillev schreef:
Je kan een gewoon crankstel verkeerd om gebruiken mits je de pedalen vast lijmt met rode locktite. Mocht je ze dan weer willen demonteren moet je eerst het montagepunt verhitten tot boven de 60 graden bv met een hitte pistool. Doe je dat niet dan blijft het schroefdraad aan je pedaal plakken.
Ik heb de tandem cranks overigens gevonden Truvativ Touro in zwart met tandwiel opname links en trippel tandwiel opname rechts. De cranklengte 170mm met vierkante ISO passing.
De crankset past niet op de reeds gebruikte octalink as.
Dank voor het meedenken en het aanbod van cranks. Ik maak me geen zorgen over het loskomen van de pedalen. Ik heb ze nu extra vastgedraaid en verwacht niet dat ze loskomen. Mocht dat nog wel het geval zijn, kort ik twee oude imbussleutels in en bevestig die aan de trappers en aan de crank met tiewraps.
Ik denk ook dat de octalink gewoon niet goed stevig aangedraaid was en dat dus het probleem opgelost is bij het eenmaal stevig aandraaien. Zoals ik in het begin al schreef probeer ik dit alles met niet heel veel hoop op succes, en wil hier zeker ook niet financiëel en tijdtechnisch veel in investeren.
EN HIJ IS LOS!
Een oude vertrouwde truc. De gasbrander. Metaal zet uit bij verhitting. Als je de crank verhit zal die eerder op temperatuur zijn dan de as, en daarmee dus ook (een klein beetje) uitzettten voor de as. Nu naar de fietsenmaker om de octalink vast te laten zetten.