03-Feb-2024, 02:05 PM
Goh, deze reacties had ik helemaal gemist! :-) Dank alsnog!
Deze ervaringen zijn heel fijn te lezen! Inmiddels heb ik namelijk net een fietskar gescoord en het is een Radical Design Cyclone IV geworden. Eigenlijk met als belangrijkste reden de ambitie deze in de trein mee te nemen: met de wielen en dissel eraf is het namelijk een grote sporttas, incl. schouderband om dat overtuigend te laten zien :-) Dus dat probleem is 'opgelost'.
Ik kijk er ook best naar uit inderdaad Wel is die 45km inmiddels al naar beneden bijgesteld op basis van verder onderzoek. Smurf zelf fietsen, geen haast. Ik neig nu meer naar 25km/dag.
En ja, als ik alleen met de Quest ging zou dat betekenen dat ik elke dag erg veel andere dingen kon doen. Maar dat is nou precies ook waarom ik weinig kilometers ambieer: dan KUN je namelijk heel veel andere dingen doen, stoppen als je iets leuks of moois ziet. En dat lijkt mij nou net zo mooi bijdragen aan het vakantiegevoel. De reis onderdeel van de pret, ipv noodzakelijk kwaad om ergens te komen.
Dank voor de tip! Die gaan we eens bekijken!
(22-Jan-2024, 10:29 PM)Tijanus schreef:(13-Jan-2024, 03:18 PM)TimSch schreef: Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen met o.a.
- Met de fietsen in de (internationale) treinen. Reis loopt door Nederland, Duitsland en Denemarken. Hoe zit het met de ligfiets in die context? Bagage en fietskar? De Demon is redelijk compact gelukkig.
Tsja, de trein in met een fietskar.
Ehm... goed nieuws en slecht nieuws?
Te beginnen met het slechte nieuws:
Als je de Algemene voorwaarden van de NS (paragraaf 5.4) strikt leest mag een fietskar NIET mee in de trein. De AVR vind je hier:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_170185329...en-avr.pdf
Vorig jaar zomer (woensdag 16 augustus) zijn we daar door twee conducteurs op gewezen tijdens onze reis van Maastricht naar Zwolle.
En dan het goede nieuws:
-Ook al zijn we er tweemaal op gewezen, het heeft ons geen minuut vertraging opgeleverd (wel wat min of meer gespannen minuten wachten omdat een van die beide conducteurs ging 'overleggen met de machinist').
-Ons fietskarretje was een Thule Cheetah 2 dus relatief groot (zij het, op zijn achterkantje gezet, niet groter dan de gemiddelde kinderwagen).
-Als je diezelfde paragraaf 5.4 strikt leest, mag een (ongevouwen) kinderwagen ook NIET mee in de (NS) trein. Ik heb nog nooit iemand met kinderwagen geweigerd zien worden... al is het in theorie mogelijk, dat al voor al die kinderwagens telkens een speciale ontheffing is aangevraagd.
In de praktijk lijkt het dus (in NL) wel goed te gaan, maar je bent wel afhankelijk van de goodwill van de conducteur. Op een echt drukke dag wordt het vast lastiger.
In Duitsland, althans in de stoptreinen, kan in mijn ervaring bijna alles (er zijn trajecten waar de fiets meenemen gratis is, en dat merk je), als je maar een redelijke inspanning verricht om niet onnodig in de weg te staan. In InterRegio en IC(E) treinen zul je fietsplaatsen moeten reserveren, en het aantal plaatsen kan in de zomer krap zijn. Met de Deense spoorwegen heb ik geen enkele ervaring.
Deze ervaringen zijn heel fijn te lezen! Inmiddels heb ik namelijk net een fietskar gescoord en het is een Radical Design Cyclone IV geworden. Eigenlijk met als belangrijkste reden de ambitie deze in de trein mee te nemen: met de wielen en dissel eraf is het namelijk een grote sporttas, incl. schouderband om dat overtuigend te laten zien :-) Dus dat probleem is 'opgelost'.
(23-Jan-2024, 12:31 AM)Arend-Jan schreef: 45 km per dag, wat ga je dan die overige 22,5 uur doen joh?
Ik heb nu twee fietsvakanties met de kleine gedaan, eentje met e-bakfiets toen ze 3 was, en afgelopen jaar met de QV toen ze 4 was. En omdat dat zo goed beviel heb ik de fiets verlengd zodat ze voorlopig erin past. Karretje was niet nodig want er kan gelukkig bizar veel in dat ding mee (had een tentje en kookspullen mee).
Geen ervaring met de trein.. en ook niet richting het noorden. Maar ik wens jullie veel plezier, ik vind het nog steeds de leukste manier van vakantie vieren
Ik kijk er ook best naar uit inderdaad Wel is die 45km inmiddels al naar beneden bijgesteld op basis van verder onderzoek. Smurf zelf fietsen, geen haast. Ik neig nu meer naar 25km/dag.
En ja, als ik alleen met de Quest ging zou dat betekenen dat ik elke dag erg veel andere dingen kon doen. Maar dat is nou precies ook waarom ik weinig kilometers ambieer: dan KUN je namelijk heel veel andere dingen doen, stoppen als je iets leuks of moois ziet. En dat lijkt mij nou net zo mooi bijdragen aan het vakantiegevoel. De reis onderdeel van de pret, ipv noodzakelijk kwaad om ergens te komen.
(03-Feb-2024, 01:20 PM)Jeroen S schreef: Op youtube leuke filmpjes van Marcus Bersheim die met een gewone fiets in Denemarken aan het fietsen was afgelopen najaar...
https://www.youtube.com/@MarcusBersheim
Zeker als je nog niet zo bekend bent met het land, geeft het je denk ik een mooie indruk. Mogelijk ook wat inspiratie.
Dank voor de tip! Die gaan we eens bekijken!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt