11-Feb-2024, 08:45 PM
(11-Feb-2024, 06:45 PM)Wim -de roetsende schreef: Gewoon 2x11 is toch prima en lekker licht.
Zeker, maar daarmee kom je niet veel verder dan een verzetrange van 4. Mijn racefietsen blijven in 2x10/11 configuratie doorgaans zelfs steken op een verzetrange van 2,7 (53/13 tot 39/26). Nu fiets ik daar ook wel eens 5 km/u mee bergop, en 75 km/u mee bergaf, maar een belangrijk deel van die factor 15 komt dan uit een verschil in beentempo (cadans 40-120 wellicht), en nauwelijks meer bijtrappen boven 60 km/u.
Er is echter een hele 'school' in het wielrennen die vindt dat je hoort te streven naar een cadans van 95 ofzo, want dat is maximaal efficient (overigens alleen bij rond 400W vermogen, en dat trap ik niet zo vaak/lang, bij lagere vermogens is de optimale cadans ook lager. De efficientieverschillen zijn overigens minimaal). Wie streeft naar een cadans van 95 vindt iedere cadans onder 75 waarschijnlijk zorgwekkend, en onder de 60 heel gevaarlijk voor je gewrichten. Ik vraag me af hoe die mensen traplopen, maar ja, dat doe je doorgaans geen uren achter elkaar.
Mocht je niet bij die wielerschool horen, dan zou ik gewoon bij die 2x11 blijven, met de diverse genoemde tooltjes een redelijke inschatting maken wat je aan kettingbladen / cassette nodig hebt, en het gewoon eens gaan uitproberen in een heuvelachtig gebied naar keuze. Als Luxemburg binnen bereik is, vind ik dat wel een aanrader (heeft wat langere klimmen dan Zuid-Limburg, en veel beter wegdek dan de Ardennen).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'