11-Feb-2024, 09:00 PM
(11-Feb-2024, 08:45 PM)Tijanus schreef: Zeker, maar daarmee kom je niet veel verder dan een verzetrange van 4. Mijn racefietsen blijven in 2x10/11 configuratie doorgaans zelfs steken op een verzetrange van 2,7 (53/13 tot 39/26). Nu fiets ik daar ook wel eens 5 km/u mee bergop, en 75 km/u mee bergaf, maar een belangrijk deel van die factor 15 komt dan uit een verschil in beentempo (cadans 40-120 wellicht), en nauwelijks meer bijtrappen boven 60 km/u.In m'n Milan had ik voor 39 en 65, achter eerst 11-32 en later 11-30. Ging prima, maar met de middellange kooi sleepte de ketting weleens over de bodem op het kleine blad. Ik gebruikte het sowieso zelden.
(11-Feb-2024, 08:45 PM)Tijanus schreef: Er is echter een hele 'school' in het wielrennen die vindt dat je hoort te streven naar een cadans van 95 ofzo, want dat is maximaal efficient (overigens alleen bij rond 400W vermogen, en dat trap ik niet zo vaak/lang, bij lagere vermogens is de optimale cadans ook lager. De efficientieverschillen zijn overigens minimaal). Wie streeft naar een cadans van 95 vindt iedere cadans onder 75 waarschijnlijk zorgwekkend, en onder de 60 heel gevaarlijk voor je gewrichten. Ik vraag me af hoe die mensen traplopen, maar ja, dat doe je doorgaans geen uren achter elkaar.Het is allemaal sterk afhankelijk van hoe je getraind bent. Sowieso, hogere cadans = zwaardere belasting van hart, longen en vaten, lagere cadans = zwaardere belasting van beenspieren en pezen. Wat het meest efficiënt is kan je niet zo makkelijk stellen als "95 bij 400W", want het verschilt per houding en ook per persoon. Ik rijd meestal op relatief hoge cadans, maar tegenwoordig al iets minder dan vroeger. Om het klimmen vol te houden onder fors vermogen blijf ik toch wel het liefst boven de 80 rpm.
(11-Feb-2024, 08:45 PM)Tijanus schreef: Mocht je niet bij die wielerschool horen, dan zou ik gewoon bij die 2x11 blijven, met de diverse genoemde tooltjes een redelijke inschatting maken wat je aan kettingbladen / cassette nodig hebt, en het gewoon eens gaan uitproberen in een heuvelachtig gebied naar keuze. Als Luxemburg binnen bereik is, vind ik dat wel een aanrader (heeft wat langere klimmen dan Zuid-Limburg, en veel beter wegdek dan de Ardennen).Dit. En als je een 65T blad wil lenen, DM maar ff.
Voor het kleine blad een ovale kiezen is daarnaast ook nog wel een tip. Ik heb met ovale bladen telkens het gevoel dat m'n cadans hoger is dan die daadwerkelijk is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.