19-Feb-2024, 06:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Feb-2024, 07:08 PM door 365cycle.)
(19-Feb-2024, 05:01 PM)Hardloper schreef: Zullen wij dat niet beter weten dan de doorsnee meneer de agent? En of dat al dan niet voor ons eigen VM toegestaan is.Blijkbaar niet
(19-Feb-2024, 05:01 PM)Hardloper schreef: Kan iemand mij corrigeren als het niet klopt:Nederland
Volgens mij mogen wij alleen binnen de steden/dorpen op de openbare weg mits wij een brede VM / trike hebben.
www.magdatdingopdeweg.nl punt 1 en 4 zijn relevant.
Er zijn verplichte fietspaden (bord RVV G11, rond, blauwe achtergrond witte fiets) en onverplichte fietspaden (bord RVV G13, rechthoekig, blauwe achtergrond, witte tekst "fietspad").
Wij moeten dus op een verplicht fietspad, tenzij onze fiets of onze aanhanger inclusief bagage breder is dan 75cm en meer heeft dan 2 wielen. M.a.w.: brede velomobielen mogen op de weg, een aantal velomobielen zijn standaard niet breed genoeg.
Je ziet, er is geen beperking voor binnen of buiten de bebouwde kom. Dit geldt dus overal; toestemming voor fietsen is echter expliciet uitgesloten op autowegen en autosnelwegen dus het is alleen van toepassing op plekken waar je 60, 70 of 80 mag. Of je met je velomobiel op een 60- of 80-weg wil rijden laat ik aan jou over; ik doe het wel vaker op 60-wegen, zeker in de zomer lukt het me op 60-wegen om de maximumsnelheid vast te houden en ben ik dus van mening dat ik best tussen de auto's pas als ik wil knallen.
Op 80-wegen doe ik het vrijwel nooit; tenzij het heel rustig is voel ik me er niet prettig, en rijd ik er dus alleen als het fietspad echt uitzonderlijk slecht is, maar ik ken velonauten met meer lef dan ik die daar ook gewoon rijden.
Voor jou niet relevant: Formeel gezien moet een fiets met meer dan 2 wielen (zijwieltjes uitgezonderd) 2 koplampen hebben op gelijke afstand van het midden, veel velomobielen zijn hiermee eigenlijk in overtreding.
Plak overigens ook maar wat op je trappers, want wij hebben geen vrijstelling van de regel dat er reflectoren op onze trappers moeten zitten, hahaha
Duitsland
Guzzi auf velomobilforum.de durch DeepL schreef:Ten eerste zijn velomobielen fietsen en moeten ze zich houden aan de regels voor fietsen. Naast de algemene snelheidslimieten van 100 km/u buiten de bebouwde kom (wat interessant kan zijn voor @Kid Karacho...) en 50 km/u binnen de bebouwde kom, moeten fietsers zich ook houden aan snelheidsbeperkingen (bijv. verbodsborden of speelstraten). Maar voorzichtigheid §1 geldt altijd!
Voor meerbaansfietsen is er een administratieve regeling voor het verplichte gebruik van fietspaden, zie bijv. hier CLICK. In de meeste gevallen is het zinvoller en veiliger voor fietsers om zich te gedragen als auto's, d.w.z. om de rijbaan te gebruiken. Ik heb mijn gedrag op fietspaden hier beschreven CLICK. Verkeerscontroles zijn meestal geen probleem, tot nu toe 4 controles in 3 jaar en 40.000 km.
België
Voor jou wel relevant: In België moet je volgens mij tegenwoordig zelfs op de weg met je velomobiel.
De regels daarvoor zijn vrij recent veranderd dus ik hoop dat qv-tester of andere Belgische leden hier even wil aanvullen.
(19-Feb-2024, 05:01 PM)Hardloper schreef: Echter een speedelec moet op het fietspad en moet buiten de steden/dorpen op de weg.Een speed pedelec is formeel een bromfiets en moet zich houden aan de regels voor bromfietsen, met uitzondering van sommige steden waar uitzonderingen zijn gemaakt.
Speed pedelec mag dus niet op het fietspad, behalve in steden waar een uitzondering geldt. Wel op bromfietspaden.
(19-Feb-2024, 05:01 PM)Hardloper schreef: Binnen de steden/dorpen mogen de speedelec niet harder dan 25, wij mogen zo hard als veilig/verantwoord is.Op een bromfietspad binnen de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 30 km/h. Buiten de bebouwde kom is dat 40 km/h. Binnen de bebouwde kom op de rijbaan mag een brommer (en dus een speed pedelec) 45 km/h.
Buiten de steden/dorpen mogen wij ook zo veilige en hard als veilig. Maar de speedelec 45km.
Voor een ongemotoriseerde fietser is het daarnaast niet verplicht om een snelheidsmeter te hebben, dus ik zou een echte snelheidsboete altijd aanvechten.
Hier zitten wat haken en ogen aan:
1. Ik rijd vaak zat hard op bromfietspaden, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Geen scooter of speed pedelec die daar braaf 30 rijdt, sterker nog: zelfs de blauwe plaatjes vliegen je soms met 60+ om de oren. Houd er echter wel rekening mee dat ander verkeer er op zou kunnen rekenen dat jij daar met maximaal 30 komt aanrijden, of dat zichtlijnen een beperking vormen rekening houdend met een krappe marge boven die maximumsnelheid. Met 60 over een zebra of een kruising met een autoweg vliegen is niet echt aan te raden.
2. Ik zou niet gaan bekvechten met de agent in kwestie, maar het netjes via een briefje achteraf regelen. Je kan namelijk wél beboet worden voor Art. 5 WVW 1994:
Citaat:Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.Nogal een kapstokartikel dus, want een agent kan deze opleggen op het moment dat die van mening is dat je gevaar veroorzaakt. En dat dus niet alleen, maar ook als je hinder veroorzaakt. Een vervelende agent zou je een "artikelvijfje" aan je broek kunnen smeren voor het op de rijbaan fietsen met je velomobiel. Er wordt zelden een hele hoge boete voor opgelegd, maar:
Citaat:Naar wettelijke omschrijving kan er voor gevaarlijk rijgedrag maximaal een hechtenis worden opgelegd voor de duur van twee maanden of een geldboete van de tweede categorie (tot € 3.800,00).Met die wetenschap lijkt me het uitgangspunt voor een bezwaarschrift niet heel prettig. Je zou kunnen stellen dat een agent die boete nooit oplegt, maar je zal de pech maar hebben: Er was enige tijd terug inderdaad een agent die beweerde dat ik hinder veroorzaakte door met mijn velomobiel op de weg te fietsen... terwijl ik 38 km/h (GPS!) reed in een 30 zone. Er werd niet gedreigd met een boete en dit artikel is ook niet genoemd, maar boos was ik wel: hij beweerde dat het wel een 30-zone is maar dat "veel automobilisten hier toch sneller willen". Ik heb hem vriendelijk doch dringend verzocht z'n werk dan eens te gaan doen
(19-Feb-2024, 05:01 PM)Hardloper schreef: Is het dan niet zo dat die zogenaamde speedelec erg moeten inhouden in dorpen en op 80km wegen naar verhouding veel te traag gaan?Niet alleen dat. Veel speed pedelec rijders voelen zich enorm onprettig tussen de auto's; zeker met weinig in de accu haalt een speed pedelec vaak de 50 45 niet meer. "Wij" kunnen dus soms even aanzetten tot 50+, en grappig genoeg is zelfs een kort sprintje soms al genoeg om je plek op te eisen. Ik merk soms echt dat automobilisten zich rustiger gaan gedragen achter me als ze opmerken dat ik wel snel kán, maar gewoon wat afstand houd - dat laatste doe ik dan weer op wegen zoals hier in de wijk, waar veel rotondes inzitten en waar je dus met wat anticiperen kan voorkomen dat je om de haverklap vanuit stilstand weer moet optrekken.
(19-Feb-2024, 05:01 PM)Hardloper schreef: Maar ik ging laatst op een rondweg rond de 49km/u. Volgens mij was het een weg waar auto's 50 op rijden. Maar ik zit misschien ook weleens op een weg waar ik eigenlijk officieel niet op mag. Maar houdt wel in de gaten of het verantwoordelijk is waar ik op zit.Verantwoordelijk is één ding, ik weet niet precies wat er gebeurt als je daar een aanrijding krijgt. Vermoed dat je dan als fietser alsnog erg goed beschermd bent, maar heb het gewoon nooit uitgezocht.
Wat misschien wel nuttig is: Veel wat oudere auto's, grof gezegd alles met een analoge snelheidsmeter, geven 53-54 km/h aan op de meter als jij 49-50 op je GPS hebt. Moderne auto's met digitale snelheidsmeters zijn vaak erg nauwkeurig. Rijdt er iets elektrisch achter me, dan merk ik dat ze vaker "dringen" bij 47-48 km/h in de bebouwde kom dan de bestuurders van wat oudere gebakjes doen.
Last but not least: in Duitsland moet je je wél echt aan de snelheid houden met je fiets. Je snelheid is daar jouw verantwoording en je kan gewoon een boete krijgen. Ook hier: van België weet ik het niet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.