23-Feb-2024, 12:31 PM
Die profs trappen inderdaad belachelijke vermogens weg. Ik heb ooit aan de fiets van baanwielrenner Theo Bos gemeten (vervormingen tijdens fietsen) en dat was een lomp zware carbon fiets, anders bleef het niet heel. Piekkrachten ruim boven de 2000N, als ik me goed herinner. Ik zou me niet druk maken over die absurde piekvermogens die genoemd worden als je hem voor je zelf bouwt, tenzij je profwielrenner bent natuurlijk....
Je moet bij die koppelschatting vanuit het vermogen en v.v. een beetje uitkijken: het koppel is niet constant want, boven en onderin nul. Zodra je naar het vermogen kijkt over tijden van meer dan een seconde heb je dat al uitgemiddeld. Dat betekent dat je voor een goede vermogensmeting ook voldoende resolutie in koppel moet halen over de omwenteling van de crank. Ik ben wel benieuwd hoe je dat wil doen. Daarbij gaat het met 10-15 graad verdraaiing wel heel sponzig aanvoelen en gaat je meetmethode ook het fietsen veranderen. Ik zou het liever veel stijver maken, en zorgen dat je veel kleinere vervormingen kan meten.
Je zou je "pulswielen" ook kunnen uitvoeren als twee identieke ringen met gaatjes of nog liever gleufjes die je op elkaar legt. Als je dan optisch meet krijg je een pulstrein waarvan de frequentie het instantane toerental geeft, en de dutycycle geeft het instantane koppel.
Je moet bij die koppelschatting vanuit het vermogen en v.v. een beetje uitkijken: het koppel is niet constant want, boven en onderin nul. Zodra je naar het vermogen kijkt over tijden van meer dan een seconde heb je dat al uitgemiddeld. Dat betekent dat je voor een goede vermogensmeting ook voldoende resolutie in koppel moet halen over de omwenteling van de crank. Ik ben wel benieuwd hoe je dat wil doen. Daarbij gaat het met 10-15 graad verdraaiing wel heel sponzig aanvoelen en gaat je meetmethode ook het fietsen veranderen. Ik zou het liever veel stijver maken, en zorgen dat je veel kleinere vervormingen kan meten.
Je zou je "pulswielen" ook kunnen uitvoeren als twee identieke ringen met gaatjes of nog liever gleufjes die je op elkaar legt. Als je dan optisch meet krijg je een pulstrein waarvan de frequentie het instantane toerental geeft, en de dutycycle geeft het instantane koppel.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen