26-Feb-2024, 09:36 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Feb-2024, 09:53 AM door Niels van der Wal.)
(26-Feb-2024, 12:08 AM)Hardloper schreef: Wanneer ik de reparatie zou willen repareren, dan zou het meevallen. Vooraan in de honderd euro. Maar of er nog meer schade is, weet ik nog niet. Maar verlies in waarde, tja hoe bepaal je dat? En kun je daar wat mee?
Wat voor jou de financiële schade is geef je op bij de verzekering van de wederpartij. Het is aan hen dit te accepteren of er (gemotiveerd) van af te wijken.
Dit laatste is een bewijslast van de wederpartij en tijdsintensief en dus duur. Met het risico dat het verworpen wordt.
Het vaststellen van de schade kan velomobiel of intercitybike doen. Zij zijn gespecialiseerd in velomobielen en zullen dit goed en objectief doen. Zeer waarschijnlijk zal het schadebedrag (inclusief waardeverlies) wat zij noemen door de verzekering geaccepteerd worden.
Misschien worden er onderzoekskosten gerekend; ook dit is schade en dus te verhalen.
Voor het juist vaststellen van de schade moet de fiets gezien worden. Eventuele haal en brengkosten zijn ook schade.
Jij hebt niet om de aanrijding gevraagd; het is terecht alle schade te verhalen.
Het is aan jou de fiets wel of niet te (laten) repareren. Je mag ook een sticker over het gat plakken en uit eten gaan van het uitgekeerde schadebedrag. Dan fiets je verder in een fiets die minder waard is.
Niels, monter, van der Wal
(26-Feb-2024, 09:32 AM)Hardloper schreef: De voor ons vele bekende Theo heeft het op basis van de foto geschat. De snelheid inschatten vind ik lastig, maar het was zover ik inschat echt niet met 50 km/u. Maar tja wat is een goede schade letsel advocaat. De eerste resultaat koopt natuurlijk zijn plekje.
Letselschade-advocaten zitten overal en dit is voor hen een eenvoudige zaak. Alleen het stuk opzet is iets wat nader bekeken moet worden denk ik.
Zelf heb ik bij 2 velomobiel-schades (totall-loss en bijna totall-loss) gebruik gemaakt van https://www.vandortletselschade.nl/ Ze hebben kantoor in Amsterdam en Maastricht, maar werken landelijk. Ze weten wat een velomobiel is en dat dit voor de wet gelijk staat aan een fiets.
Bel ze maar; ik vermoed dat ze dit zonder fysiek contact afhandelen. Spreek je toch liever iemand in persoon, dan zul je lokaal moeten zoeken op letselschade-advocaten.
En voor de naamsverwarring: bij letselschade is er bijna altijd sprake van materiële schade. Hierom de gecombineerde deskundigheid. Verwacht wel een vraag om de psychische last; wettelijk bestaat er nl smartengeld. Niet raar al je herhaaldelijk van achteren aangereden wordt.
Niels, ervaringsdeskundige, van der Wal
De verrijking zit in de beperking