26-Feb-2024, 07:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Feb-2024, 10:26 PM door datakneder.)
Een update over de werkzaamheden. (met foto's (klikbaar))
Vandaag een pvc plaat genomen die ik nog had liggen. Dat is gewoon een rioolpijp die in de lengterichting is doorgesneden en daarna warm gemaakt en plat gedrukt. Opwarmen gaat prima in een oven bij ongeveer 150°C.
Op maat gezaagd en toen gemeten hoeveel voetenuitdieping ik nodig had. Dat gaat grofweg door een aantal wandtegeltjes onder het voetengat te leggen en in de fiets te gaan zitten. Dan kun je tegeltje voor tegeltje met je voet erafschuiven, totdat je denkt/voelt dat het voldoende is.
Toen op de plaat getekend waar ongeveer de uitdiepingen moeten komen (Q-factor etc) en daarna een opstelling gemaakt om die uitdiepingen te maken. Twee tafels uit elkaar geschoven met een dikke schoenbreedte ertussen. De plaat op de tafels en aan de bovenkant een plank en tegels, daar waar de plaat niet warm moet worden. Vervolgens een warmteblazer eronder gezet en met een warmtepistool de bovenkant verwarmd totdat het plastic zacht wordt. Niet te zacht, want dan druk je een gat erin.
Vervolgens met een opgerolde handdoek druk gezet op het punt waar het het diepst moet worden en de warmtebronnen uitgezet. Dan wachten tot het plastic weer afgekoeld is. Als je te vroeg de druk eraf laat zal het plastic weer gedeeltelijk teruggaan.
Bij de tweede uitdieping het geheel iets verhoogd zodat alles weer vlak kan liggen (de eerste uitdieping zit in de weg) en het proces herhaald. Mocht later blijken dat het dieper/minder diep moet kan ik lokaal nog verwarmen en vervormen hoop ik.
Hier het tussenliggende resultaat.
En vervolgens een electrabuisje verwarmd en vervormd om aan de voorkant de plaat aan op te hangen. Nu ligt de plaat nog op deze ophanging, maar dan zou die aan de buitenkant zitten en weer voor meer luchtweerstand zorgen. Morgen maar eens gaan proberen hoe de uitdiepingen zijn en of er nog wat gekneed moet worden.
Op de foto zie je ook bij de linkertrapper (rechts voor de kijker) een rondje zitten van hetzelfde materiaal om de trapas. Daarop zijn 5 neodym-magneten aangebracht. Met een sensor (niet te zien op de foto), wordt dan een fietscomputer aangestuurd waarop de wielomtrek staat op 3333.
De uitdiepingen zijn nodig omdat ik nog steeds met de voeten op de pedalen zit. Als ik later een echte crank-rocker ervan maak, zijn die niet nodig en kan ik gewoon een vlakke plaat gebruiken.
Vandaag een pvc plaat genomen die ik nog had liggen. Dat is gewoon een rioolpijp die in de lengterichting is doorgesneden en daarna warm gemaakt en plat gedrukt. Opwarmen gaat prima in een oven bij ongeveer 150°C.
Op maat gezaagd en toen gemeten hoeveel voetenuitdieping ik nodig had. Dat gaat grofweg door een aantal wandtegeltjes onder het voetengat te leggen en in de fiets te gaan zitten. Dan kun je tegeltje voor tegeltje met je voet erafschuiven, totdat je denkt/voelt dat het voldoende is.
Toen op de plaat getekend waar ongeveer de uitdiepingen moeten komen (Q-factor etc) en daarna een opstelling gemaakt om die uitdiepingen te maken. Twee tafels uit elkaar geschoven met een dikke schoenbreedte ertussen. De plaat op de tafels en aan de bovenkant een plank en tegels, daar waar de plaat niet warm moet worden. Vervolgens een warmteblazer eronder gezet en met een warmtepistool de bovenkant verwarmd totdat het plastic zacht wordt. Niet te zacht, want dan druk je een gat erin.
Vervolgens met een opgerolde handdoek druk gezet op het punt waar het het diepst moet worden en de warmtebronnen uitgezet. Dan wachten tot het plastic weer afgekoeld is. Als je te vroeg de druk eraf laat zal het plastic weer gedeeltelijk teruggaan.
Bij de tweede uitdieping het geheel iets verhoogd zodat alles weer vlak kan liggen (de eerste uitdieping zit in de weg) en het proces herhaald. Mocht later blijken dat het dieper/minder diep moet kan ik lokaal nog verwarmen en vervormen hoop ik.
Hier het tussenliggende resultaat.
En vervolgens een electrabuisje verwarmd en vervormd om aan de voorkant de plaat aan op te hangen. Nu ligt de plaat nog op deze ophanging, maar dan zou die aan de buitenkant zitten en weer voor meer luchtweerstand zorgen. Morgen maar eens gaan proberen hoe de uitdiepingen zijn en of er nog wat gekneed moet worden.
Op de foto zie je ook bij de linkertrapper (rechts voor de kijker) een rondje zitten van hetzelfde materiaal om de trapas. Daarop zijn 5 neodym-magneten aangebracht. Met een sensor (niet te zien op de foto), wordt dan een fietscomputer aangestuurd waarop de wielomtrek staat op 3333.
De uitdiepingen zijn nodig omdat ik nog steeds met de voeten op de pedalen zit. Als ik later een echte crank-rocker ervan maak, zijn die niet nodig en kan ik gewoon een vlakke plaat gebruiken.