05-Mar-2024, 12:10 AM
(28-Feb-2024, 04:10 PM)365cycle schreef: Dit betreft vermoedelijk in beide gevallen een DF of Tuna. Er wordt vanalles gevonden van die fietsen, maar stevig zijn ze wel. Een Milan is echt het andere uiterste, zeker de lichtste series waren heel erg snel, maar ook behoorlijk fragiel.Bedankt voor alle reacties m.b.t. een scharnierende kap. En dat hij bij Milan en Bülk snel los kan.
De Tuna heeft standaard de verstevigingen boven de wielkasten en die hebben als ik het goed begrepen heb ook een positieve invloed op de instaprand aan de voorkant. Bij een nieuwe Tuna zou ik het zeker even met Peter overleggen, maar ik vermoed dat als je niet te wild gaat doen een scharniertje zonder verdere aanpassingen geplaatst gaat kunnen worden. Het enige dat je dan mist is het prachtige "veiligheidsscharnier" dat de Milan/Bülk heeft: Je kan er altijd uit, kwestie van een stukje kabel naar je toe trekken en de hele kap is los.
Toen ik de Tuna zelf ging wegen en ontdekte dat hij wat zwaarder was dan mijn DF-XL, was ik wel teleurgesteld. Maar ik snap dat het voor de stevigheid is. Mijn Tuna voelt sowieso bij het instapgat stijver aan dan mijn DF. Ik ben nu wel blij met de robuustheid.