08-Mar-2024, 11:39 AM
Ik verwacht niet dat er zoveel gewichtsverschil tussen de 16 en 20 inch wielen zit. Het hangt er ook erg vanaf welke velgen je gebruikt. Een setje ultra degelijke Ryde velgen, weegt beduidend meer dan een setje van Fratelli. Daar zit ook al zo'n 150 gram per wiel in. In 16 inch heb je wel duidelijk minder keuze in velgen en bandjes. Ik geloof dat de Tuna de iets grotere 349 ( Brompton) maat gebruikt. Als je wisselt van een zware naar een lichte set merk je dat wel, maar naar een tijdje ben je gewend aan wat je hebt, dat wordt dan de norm. Zou je na maanden weer eens wisselen, dan zul je opnieuw verschil merken.
Wat ik nog wel een minpuntje vindt is de scherpe hoek die de spaken maken bij de nippel. In 406 ziet dat er al niet echt lekker uit, en ontstaat er een niet optimale lijn. In 16 inch is dat nog iets erger.
Een beetje meer gewicht is ook niet zo dramatisch. Hebben we zo'n mooie super lichte fiets, gaat gelijk de reparatieset, pomp, reserveband, de extra jas en dergelijke erin. Niet voor niets heeft een velomobiel een velomobieltas van een liter of 5 inhoud, terwijl de wielrenner zijn spul in een achterzakje van het shirt stopt.
Een snelle fiets is echt het resultaat van alle grote en kleine punten. Verloop van de kettinglijn, het stoeltje en de bevestiging daarvan, de trapasboom, hoe die boom in de schaal wordt opgenomen, hij stijf de bodem is, aerodynamica van de schaal inclusief de bodem en openingen, ophanging van de swingarm en dan vergeet ik vast nog wel wat. Wat Daniel als geen ander doet is kijken naar het totaalconcept in plaats van naar allemaal losse onderdeeltjes. Het is ook belangrijk dat we inzien dat het vermogen wat de snelle jongens in wedstrijden trappen, (en sommigen ook op het fietspad) een stuk hoger ligt dan wat de gemiddelde velomobilist gemoedelijk trappend haalt. Bij die gemoedelijke 100-150 watt heeft de rolweerstand nog het grootste aandeel en meet je dus vooral wie de beste bandjes rijdt. Bij 400 watt wordt het echt een ander verhaal en bij 800 helemaal. Als je kijkt naar de wedstrijd in 2022 in Aldenhoven, daar zijn video's van. Een grote baan met onbeperkte snelheid. In het laatste rondje rijdt de hele top daar tegen of boven de 80 km/h. Dat is echt heel andere koek en dat is het niveau waar Daniel naar verwijst.
https://www.youtube.com/watch?v=NJhOZGgPnJc
Maar de verschillen tussen de echt snelle modellen zijn ook op die snelheid marginaal en je ziet nog steeds diverse verschillende modellen in de top meedoen. Bij zo'n soort race komen bepaalde modellen echt niet mee met de top, maar goed hoe vaak tref je zulke omstandigheden op de openbare weg?
Wat ik nog wel een minpuntje vindt is de scherpe hoek die de spaken maken bij de nippel. In 406 ziet dat er al niet echt lekker uit, en ontstaat er een niet optimale lijn. In 16 inch is dat nog iets erger.
Een beetje meer gewicht is ook niet zo dramatisch. Hebben we zo'n mooie super lichte fiets, gaat gelijk de reparatieset, pomp, reserveband, de extra jas en dergelijke erin. Niet voor niets heeft een velomobiel een velomobieltas van een liter of 5 inhoud, terwijl de wielrenner zijn spul in een achterzakje van het shirt stopt.
Een snelle fiets is echt het resultaat van alle grote en kleine punten. Verloop van de kettinglijn, het stoeltje en de bevestiging daarvan, de trapasboom, hoe die boom in de schaal wordt opgenomen, hij stijf de bodem is, aerodynamica van de schaal inclusief de bodem en openingen, ophanging van de swingarm en dan vergeet ik vast nog wel wat. Wat Daniel als geen ander doet is kijken naar het totaalconcept in plaats van naar allemaal losse onderdeeltjes. Het is ook belangrijk dat we inzien dat het vermogen wat de snelle jongens in wedstrijden trappen, (en sommigen ook op het fietspad) een stuk hoger ligt dan wat de gemiddelde velomobilist gemoedelijk trappend haalt. Bij die gemoedelijke 100-150 watt heeft de rolweerstand nog het grootste aandeel en meet je dus vooral wie de beste bandjes rijdt. Bij 400 watt wordt het echt een ander verhaal en bij 800 helemaal. Als je kijkt naar de wedstrijd in 2022 in Aldenhoven, daar zijn video's van. Een grote baan met onbeperkte snelheid. In het laatste rondje rijdt de hele top daar tegen of boven de 80 km/h. Dat is echt heel andere koek en dat is het niveau waar Daniel naar verwijst.
https://www.youtube.com/watch?v=NJhOZGgPnJc
Maar de verschillen tussen de echt snelle modellen zijn ook op die snelheid marginaal en je ziet nog steeds diverse verschillende modellen in de top meedoen. Bij zo'n soort race komen bepaalde modellen echt niet mee met de top, maar goed hoe vaak tref je zulke omstandigheden op de openbare weg?