09-Mar-2024, 03:39 PM
(08-Mar-2024, 11:34 PM)Jeroen S schreef: Wielrenners kopen iedere twee jaar een nieuwe omdat er iemand is die zegt dat die echt heel veel is dan de vorige. Of er moet ook een Gravelbike bij komen etc. En hoeveel langzamer is zo'n gravelbike dan?
Hehe. Nu voel ik me toch een beetje aangesproken, maar mijn meestgebruikte racefiets (ja, ik ben wel gevoelig voor N+1) zal binnenkort 20 jaar oud zijn. Om alle wilerenners dan maar over twee kammen te scheren in plaats van één enkele kam (toch een kleine vooruitgang): Er zijn plasticrijders die inderdaad regelmatig een nieuw exemplaar nodig hebben van een 130 jaar oud ontwerp (het diamantframe) wegens fantastische marginal gains. Daar lijkt fantastisch me overduidelijk gerelateerd aan fantasie, inderdaad. Maar ieder zijn hobby, beter dan elke paar jaar een nieuwe benzineslurper. Titaniumrijders (je weet wel, dat snobistische slag renners wat het waagt het edele carbon 'plastic' te noemen) hebben wat minder behoefte aan al die vernieuwing. Misschien zijn ze iets meer van de 'proven technology'. Of gewoon aartsconservatief. Goed, 10 internetpunten voor iedereen die nu correct weet te raden in welke categorie Ti-Janus valt
(08-Mar-2024, 04:34 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben eigenlijk het meest benieuwd naar wat die directe aandrijflijn van een Snoek nou scheelt met de aandrijflijn van de SL.
Tsja, ik heb begin vorig seizoen eigenlijk de complete aandrijflijn van mijn binnenfiets (de Zwiftmachine, zogezegd) vervangen: Nieuw bottombracket, daarmee ook een nieuw crankstel, dus nieuwe kettingbladen, dan ook maar een nieuwe ketting en nieuwe cassette, want naast die andere vernieuwingen relatief weinig werk en kosten. Gevoelsmatig: Zalig! De vorige aandrijflijn reed zeker niet slecht (Campagnolo is prijzig maar erg... bestendig), maar het voelde opeens ontzetten veel 'geruislozer', wat het ook gewoon letterlijk was. Echter, de binnenfiets hangt inherent altijd aan een vrij precieze vermogensmeter, en het is ook echt een trainingtoestel dus ik rij daar regelmatig 'op de limiet', en het verschil in watts (gemeten aan de achteras) was... niet waarneembaar. Mijn FTP is (buiten blessures en redelijk voorspelbare seizoensinvloeden) redelijk stabiel, dus ik denk dat dat betekent dat het verschil van de hele vernieuwing ruim kleiner dan een procent was. Zo voelde het niet, maar ja, meetdata.
De jongens van Ceramicspeed (die van de extreem dure derailleurwieltjes) hebben wel wat meetdata over de gehele kettinglijn (van, wederom, een racefiets) en kwamen op een overall efficiëntie van 95% over het hele systeem, gemiddeld over diverse versnellingen en kettinglopen. De versnellingen in de buurt van optimale kettinglijn kwamen rond 97%. Verlies over die etterig kleine derailleurwieltjes met hun vrij scherpe bochten was iets van 1,5%, tot zelfs onder 1% als je de mooie spulletjes van ceramicspeed inzette natuurlijk . Dat suggereert wel een bepaalde ordegrootte voor de invloed van de veel grotere geleidewielen, met betere lagering, onder veel stompere hoeken, in een velomobiel. Natuurlijk zou je ze bij voorkeur beperken waar dat praktisch haalbaar is, zeker aan de 'trekkende' kant (de bovenkant, daar waar de pedaalkracht feitelijk op staat) van de ketting, maar de meetbare efficiëntiewinst gaat tamelijk marginaal zijn, schat ik.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'