12-Mar-2024, 09:15 PM
(25-Jun-2023, 08:52 PM)twilwel schreef:Citaat:Eigenlijk zou de rem niet aan de bovenkant, maar juist aan de onderkant van het stuur moeten zitten.Ik heb een M5 highracer met de duimrem maar kan met mijn duimen eigenlijk niet genoeg kracht zetten naar mijn smaak. Maar het zicht naar voren is wel beter.
Net als de duimrem van M5.
Citaat:Eigenlijk weet ik niet eens waarom velomobiel.nl heeft gekozen voor het bovenstuur.Ik weet niks zeker, maar ik weet wel dat veel velomobilisten het stuur op de buik laten rusten. Dan is een remhandel aan de bovenkant de goede plek.
Is er hier iemand die dat weet?
Ik zie nog weleens dat de remmen eigenlijk te zwak staan afgesteld en bijna tot de aanslag ingedrukt kunnen worden. Dan kun je veel minder kracht zetten met de vingers door een te kleine opening tussen duimen en overige vingers. Een en ander afhankelijk van hoe groot je handen zijn uiteraard.
Om nog meer remkracht over te houden probeer ik om minder bochten in de remkabel te maken. Een bocht minder maakt veel verschil. Je hoeft veel minder hard te knijpen voor dezelfde remkracht en het doseert beter. Ik ken 3 manieren om bochten te verminderen, maar elk heeft z'n eigen beperkingen die het helaas niet geschikt voor iedereen maken.
Welke 3 manieren weet je dan en welke manier heeft voordelen tov de andere. Zelf kom ik op de onderstaande. De vraag namelijk aangezien voor de 3de keer mijn remkabel buitenmantel is doorgesleten wat hangende rem veroorzaakt. Zelf neig ik wat naar manier 2 maar weet nog niet hoe ik dat het handigste/beste kan doen
Manier 1 is de manier waarschijnlijk hoe velomobiel het nu doet. Met een lusnaarboven dan beneden door de tunnel en langs stuur omhoog. Nadeel relatief veel bochten.
Manier 2 van je gelezen met kuifje quest meteen door wielkast naar boven langs bovenkant richting de remmen. Zit beetje hoe dit uitkomt met kabel tov de benen tijdens het trappen en instappen.
Manier 3 remkabel op zijn kom dus meteen naar beneden tunnel in en langs stuur omhoog. Hier lijkt mij nadeel dat van boven water in de kabel kan komen.