15-Mar-2024, 10:06 PM
De 3x20 inch Quest was de allereerste. In de loop der jaren in het model op diverse punten verbeterd. Bij de 20 inch versie zit er achterin nog een alu subframe waaraan de tussenas en het draaipunt van de achterbrug zit. Deze waren van glasvezel en ze zijn gewoon niet zo stijf als de latere versies. Aerodynamisch wel zeer vergelijkbaar met de latere versies.
Die eerste zijn wat langzamer omdat;
- ze dus tegen de 40 kilo wegen, leeg zonder gereedschap, accu, reserve bandjes e.d.
- de gehele constructie minder stijf is
- de tussenas wat vermogen vreet
- het kleinere achterwieltje iets minder goed rolt, vooral op slechter wegdek.
- er waarschijnlijk wel het een en ander aan vervanging toe is.
Ook is de electronica vaak wat geimproviseerd, was standaard 6v maar op dat vlak zijn er ook erg veel verbeteringen geweest.
Vanwege de tussenas is de achterderailleur die onder de tussenas zit, aangepast. Het kooitje ontbreekt en het spannen gebeurt apart in het vooronder van de fiets.
De aandrijving vervangen van 8 speed naar iets moderners is op zich niet zo'n grote kunst en hoeft ook niet heel erg veel te kosten als je toch al nieuwe kettingen en een cassette moet kopen. Maar dan zit je dus wel met die tussenas en de aangepaste derailleur. Dat wordt iets lastiger. Groter dan 34 tandjes achter gaat niet omdat de derailleur dan door de bodem van de fiets zou moeten, en dat wil niet.
Je koopt dan echt een oude fiets met toch deels achterhaalde technologie. Maar hij is vermoedelijk wel vlotter dan alle Alleweders en veel Mango's en waarschijnlijk ook wel dan de Velayo met zijn wielen buiten de body. Dat is echt de SUV onder de velomobielen. Alsof je een BMW x5 naast een Mazda mx5 zet.
Ook de Orca, Versatile en Sunrider zijn fietsen om te vermijden als je snel wilt zijn.
Ik heb zelf een velomobiel gebouwd, in eerste instantie omdat ik betere weersbescherming wilde. Die was ook ongeveer zo snel als een Mango of oude Quest vermoed ik. Nu heb ik een tweedehands gerepareerde Milan GT mk2. Die is toch echt wel veel snelller als het weer ook een beetje meewerkt. Dat is best fijn.
Die eerste zijn wat langzamer omdat;
- ze dus tegen de 40 kilo wegen, leeg zonder gereedschap, accu, reserve bandjes e.d.
- de gehele constructie minder stijf is
- de tussenas wat vermogen vreet
- het kleinere achterwieltje iets minder goed rolt, vooral op slechter wegdek.
- er waarschijnlijk wel het een en ander aan vervanging toe is.
Ook is de electronica vaak wat geimproviseerd, was standaard 6v maar op dat vlak zijn er ook erg veel verbeteringen geweest.
Vanwege de tussenas is de achterderailleur die onder de tussenas zit, aangepast. Het kooitje ontbreekt en het spannen gebeurt apart in het vooronder van de fiets.
De aandrijving vervangen van 8 speed naar iets moderners is op zich niet zo'n grote kunst en hoeft ook niet heel erg veel te kosten als je toch al nieuwe kettingen en een cassette moet kopen. Maar dan zit je dus wel met die tussenas en de aangepaste derailleur. Dat wordt iets lastiger. Groter dan 34 tandjes achter gaat niet omdat de derailleur dan door de bodem van de fiets zou moeten, en dat wil niet.
Je koopt dan echt een oude fiets met toch deels achterhaalde technologie. Maar hij is vermoedelijk wel vlotter dan alle Alleweders en veel Mango's en waarschijnlijk ook wel dan de Velayo met zijn wielen buiten de body. Dat is echt de SUV onder de velomobielen. Alsof je een BMW x5 naast een Mazda mx5 zet.
Ook de Orca, Versatile en Sunrider zijn fietsen om te vermijden als je snel wilt zijn.
Ik heb zelf een velomobiel gebouwd, in eerste instantie omdat ik betere weersbescherming wilde. Die was ook ongeveer zo snel als een Mango of oude Quest vermoed ik. Nu heb ik een tweedehands gerepareerde Milan GT mk2. Die is toch echt wel veel snelller als het weer ook een beetje meewerkt. Dat is best fijn.