23-Mar-2024, 11:08 PM
Bij de QV kun je volgens mij vanwege de kleine wielen vrij makkelijk de tandwielen naar beneden aanpassen, zodat je kleinere/lichtere versnellingen hebt. Dan mis je misschien de hoge, maar bergaf gaat het vanzelf wel hard. Met een gewone 50(52)-34 compact crank heb je met 34-34 ook al een erg lichte versnelling tot je beschikking. ( maar of dat bij de QV kan, weet ik niet 100% zeker) 52-11 zou wel voldoende moeten zijn om gewoon te kunnen fietsen, maar berg af meetrappen lukt daarmee niet lang. 57-39 is mogelijk ook een optie, kan op dezelfde crank waarschijnlijk. Vraag vooral ook de heren en dame bij Velomobiel.nl eens om advies, die hebben ook wel wat ervaring.
Ik sluit me wel aan bij Merijn, op basis van mijn ervaringen in Frankrijk. Googlemaps, en streetview doen ze ook in Frankrijk. In een bebouwde omgeving even naar de zijkant draaien en dan kijken of je aan de stoep in relatie tot de gevel ziet dat het echt schuin is. Ik rijd in Frankrijk meestal vanaf Nederland met de auto en caravan, en dan fietsen rond de camping. Aan de noordkant zit weinig echt steil werk wat ik ben tegen gekomen. De Pont de Normandie was wel even een dingetje omdat je vanwege het tolhuisje uit stilstand een erg steile brug op moet. Met de fiets geen fijne plek.
In Bretagne heb ik wel wat gefietst, daar is de kust best ruig en kan het ook best wel steil zijn. Erg hoog is het daar dan weer niet. Best wel vergelijkbaar met dat steile stuk van de Posbank.
Mijn tip, gooi je QV vol met alles wat je mee wilt nemen. Rijdt de Posbank een keer op vanuit Dieren. Waarschijnlijk lukt dat wel, ook zonder Mountaindrive. Dan lekker naar beneden en dan via Rhenen, de Schietbergseweg nog een keer naar boven. Kijk eens hoe je die ervaart. Als dat ook gaat zit je goed. Gaat dat absoluut niet, dan wordt het in Frankrijk ook wel moeilijk vermoed ik.
Andere opties dan een Mountaindrive erbij kopen;
Zorg dat de zwakste rijder/rijdster die Mountaindrive heeft.
Zorg dat de sterkste rijder de zwaarste bagage mee neemt.
Minder mee nemen.
De dagafstanden bijstellen. ( je bent immers op vakantie, niet aan het racen)
Bij mijn eerste ligfietsvakantie leek 39-28 me wel licht genoeg, dat was een verkeerde inschatting. Ik ben vroegtijdig omgedraaid. OK langs de Maas ging wel, maar bij Namen wilde ik uit de drukte, de Ardennen waren echt te steil, dat werd lopen. Ik kon wel tot 60 km/h meetrappen maar bij 55km/h werd het zo wiebelig dat ik niet harder durfde. De zware versnellingen had ik niet nodig, de lichte ontbraken.
Ik sluit me wel aan bij Merijn, op basis van mijn ervaringen in Frankrijk. Googlemaps, en streetview doen ze ook in Frankrijk. In een bebouwde omgeving even naar de zijkant draaien en dan kijken of je aan de stoep in relatie tot de gevel ziet dat het echt schuin is. Ik rijd in Frankrijk meestal vanaf Nederland met de auto en caravan, en dan fietsen rond de camping. Aan de noordkant zit weinig echt steil werk wat ik ben tegen gekomen. De Pont de Normandie was wel even een dingetje omdat je vanwege het tolhuisje uit stilstand een erg steile brug op moet. Met de fiets geen fijne plek.
In Bretagne heb ik wel wat gefietst, daar is de kust best ruig en kan het ook best wel steil zijn. Erg hoog is het daar dan weer niet. Best wel vergelijkbaar met dat steile stuk van de Posbank.
Mijn tip, gooi je QV vol met alles wat je mee wilt nemen. Rijdt de Posbank een keer op vanuit Dieren. Waarschijnlijk lukt dat wel, ook zonder Mountaindrive. Dan lekker naar beneden en dan via Rhenen, de Schietbergseweg nog een keer naar boven. Kijk eens hoe je die ervaart. Als dat ook gaat zit je goed. Gaat dat absoluut niet, dan wordt het in Frankrijk ook wel moeilijk vermoed ik.
Andere opties dan een Mountaindrive erbij kopen;
Zorg dat de zwakste rijder/rijdster die Mountaindrive heeft.
Zorg dat de sterkste rijder de zwaarste bagage mee neemt.
Minder mee nemen.
De dagafstanden bijstellen. ( je bent immers op vakantie, niet aan het racen)
Bij mijn eerste ligfietsvakantie leek 39-28 me wel licht genoeg, dat was een verkeerde inschatting. Ik ben vroegtijdig omgedraaid. OK langs de Maas ging wel, maar bij Namen wilde ik uit de drukte, de Ardennen waren echt te steil, dat werd lopen. Ik kon wel tot 60 km/h meetrappen maar bij 55km/h werd het zo wiebelig dat ik niet harder durfde. De zware versnellingen had ik niet nodig, de lichte ontbraken.