25-Mar-2024, 09:22 PM
(25-Mar-2024, 02:24 PM)blokdoorn schreef: Je hebt smallere voorbladen nodig, eigenlijk geen idee of die in de juiste maten voor een 3x setup verkrijgbaar zijn, idee van 12 is meestal dat je naar 1x12 gaat en je voorderailleur er afhaalt.
Volgens mij worden hier twee varianten op één hoop gegooid: Er is inderdaad een beweging naar 1x12 (en 1x13) setups, voor de mensen die alleen achter willen schakelen. Deze 1x systemen hebben (vaak) een 'narrow-wide' kettingblad voor, met om en om smalle en brede tanden, zodat de ketting (nog) beter op zijn plek blijft zitten. Dit is niet uitwisselbaar met meerder bladen vooraan (de smalle en brede tanden moeten uiteraard gelijk lopen met smalle en brede kettingschakels, en dat is zo goed als onmogelijk als je tussen voorbladen gaat schakelen).
Daarnaast zijn er voor bijvoorbeeld racefietsen ook 2x12 systemen. En 3x11 zie je ook nog wel... maar 3x12 lijkt niet de favoriet van de fietsgroepsetfabrikantenmarketingafdelingen te zijn. Als je echter schakelt met de voor ligfietsen gebruikelijke flippers (of draaishifters) is er niet echt een reden om een triple linker shifter met een triple voorderailleur (bijvoorbeeld degene die je nu hebt) niet te combineren met een 12-speed rechter shifter met een 12-speed achterderailleur. Uiteraard moet de achterderailleur wel een flink verschil in kettinglengte kunnen opvangen in zo'n setup, maar dat geldt eigenlijk voor elke triple setup.
Wat betreft de kettingbreedte en bladen:
Volgens bikeradar hebben (derailleur) kettingen aan de binnenkant maar twee maten, 2.38 mm (3/32) en 2.18 mm (11/128). De eerste zijn voor 5-tot-8 speed, en de tweede voor... 9-tot-12 speed. Als de kettingen van binnen even breed zijn, zullen de kettingbladen vermoedelijk toch ook niet heel erg in breedte verschillen. Maar dat is een aanname van mijn kant en kan van fabrikant tot fabrikant natuurlijk ook wel verschillen.
NB: Waar de binnenkant van de ketting maar één sprong kent, wordt de buitenkant van de ketting wel met vrijwel iedere iteratie een stukje smaller. Zie hetzelfde artikel van bikeradar. Dus je huidige 9-speed ketting op een 12-speed cassette gebruiken (of met een 12-speed derailleur) gaat hoogstwaarschijnlijk wel problemen opleveren. De ruimte tussen cassettekransjes wordt immers telkens kleiner.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'