26-Mar-2024, 03:49 PM
Ik ben bang dat ik de afgelopen tijd de statistieken van het RIVM heb gevoed...
Maar nu de Mango de deur uit is begint mijn principe-stemmetje de kop weer op te steken: ik wil eigenlijk nog steeds niet een e-bike als persoonlijke fiets.
Dat de bakfiets ondersteund is, soit. En er ís een e-bike in huis, maar die wordt voornamelijk gebruikt door vrouwlief.
Toch merk ik dat er een paar redenen zijn om naar ondersteund rijden te neigen:
- gehaastheid: voor mij de meest aanwezige reden. In een maatschappij van druk-druk-druk is het zo eenvoudig om mee te willen gaan in de vaart der volkeren, ondanks dat ik zelf weet dat de vaart te hard gaat. Het kan, en mag, best 5 minuutjes langer duren - dan ga je gewoon 5 minuutjes eerder weg.
- luiheid: eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze factor er vaker voor zorgt dat ik de auto pak, dan dat het ervoor zorgt dat ik ondersteund ga fietsen. De gemaksfactor is enorm.
- comfort: regen, wind, kou, als je lang genoeg niet gewend bent te fietsen word je vanzelf een watje .
De pest is dat deze factoren allemaal een bepaalde hoeveelheid schijn met zich mee dragen.
- De auto is lang niet altijd sneller. De e-bike ook niet per sé. Denk aan omrijden, files, stoplichten, maar een gewone fiets kan ook sneller zijn als je de accu vergeet te pakken (en dus nog een keer naar binnen moet) of de extra dure e-bike heel goed op slot moet zetten (t.o.v. een stationsbarrel met een simpel beugelslot). Daarnaast werkt het fietsen zelf stressverlagend.
- Luiheid: Met een fiets kun je vaak dichter bij je bestemming parkeren, hoef je maar een paar simpele handelingen uit te voeren (trappen, sturen, remmen) en sta je nooit te hannessen met de koppeling in de file bijvoorbeeld. Onderhoud is vaak ook veel vriendelijker (of je krijgt een leenfiets, waardoor je een evenwaardig vervangend vervoermiddel hebt als je al fietst).
Plus, met fietsen hoef je minder bij te sporten. Ook goed voor de luiheid.
- Comfort: ik vind een basis e-bike heulemaal niet comfortabel trappen. Veel te laag in de cadans en wil je harder dan trap je je een ongeluk. In de file staan is ook verre van comfortabel, net als oververhitte auto's in de zomer.
Wil ik dan weer een ligfiets? Mwah, daar ben ik nog niet echt uit. Een velomobiel gaat het waarschijnlijk niet worden, daar is de afstand die ik afleg te klein voor om een beetje rendabel te zijn. Ik wil sowieso niet meer zo laag zitten, daar voel ik me niet veilig bij.
Maar nu de Mango de deur uit is begint mijn principe-stemmetje de kop weer op te steken: ik wil eigenlijk nog steeds niet een e-bike als persoonlijke fiets.
Dat de bakfiets ondersteund is, soit. En er ís een e-bike in huis, maar die wordt voornamelijk gebruikt door vrouwlief.
Toch merk ik dat er een paar redenen zijn om naar ondersteund rijden te neigen:
- gehaastheid: voor mij de meest aanwezige reden. In een maatschappij van druk-druk-druk is het zo eenvoudig om mee te willen gaan in de vaart der volkeren, ondanks dat ik zelf weet dat de vaart te hard gaat. Het kan, en mag, best 5 minuutjes langer duren - dan ga je gewoon 5 minuutjes eerder weg.
- luiheid: eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze factor er vaker voor zorgt dat ik de auto pak, dan dat het ervoor zorgt dat ik ondersteund ga fietsen. De gemaksfactor is enorm.
- comfort: regen, wind, kou, als je lang genoeg niet gewend bent te fietsen word je vanzelf een watje .
De pest is dat deze factoren allemaal een bepaalde hoeveelheid schijn met zich mee dragen.
- De auto is lang niet altijd sneller. De e-bike ook niet per sé. Denk aan omrijden, files, stoplichten, maar een gewone fiets kan ook sneller zijn als je de accu vergeet te pakken (en dus nog een keer naar binnen moet) of de extra dure e-bike heel goed op slot moet zetten (t.o.v. een stationsbarrel met een simpel beugelslot). Daarnaast werkt het fietsen zelf stressverlagend.
- Luiheid: Met een fiets kun je vaak dichter bij je bestemming parkeren, hoef je maar een paar simpele handelingen uit te voeren (trappen, sturen, remmen) en sta je nooit te hannessen met de koppeling in de file bijvoorbeeld. Onderhoud is vaak ook veel vriendelijker (of je krijgt een leenfiets, waardoor je een evenwaardig vervangend vervoermiddel hebt als je al fietst).
Plus, met fietsen hoef je minder bij te sporten. Ook goed voor de luiheid.
- Comfort: ik vind een basis e-bike heulemaal niet comfortabel trappen. Veel te laag in de cadans en wil je harder dan trap je je een ongeluk. In de file staan is ook verre van comfortabel, net als oververhitte auto's in de zomer.
Wil ik dan weer een ligfiets? Mwah, daar ben ik nog niet echt uit. Een velomobiel gaat het waarschijnlijk niet worden, daar is de afstand die ik afleg te klein voor om een beetje rendabel te zijn. Ik wil sowieso niet meer zo laag zitten, daar voel ik me niet veilig bij.