10-Apr-2024, 01:08 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Apr-2024, 01:10 AM door 365cycle.)
(10-Apr-2024, 12:06 AM)ZoefZoef schreef: Vraag me trouwens af wat zo'n velomobiel eigeikk aan winst oplevert per verkoop. Gewoon nieuwsgierigheid van me.Qua materiaalkosten is het verschil vrij klein.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre Jan nog korting krijgt door groot in te kopen, maar als ik nu een Bülk na zou moeten bouwen zou ik denk ik rond de €600 aan weefsel en epoxy kwijt zijn. Dit op basis van gewicht van een kale body.
Zou ik 'm uit glasvezel maken, dan wordt ie natuurlijk een stuk zwaarder en volgens de berichten wat slapper. Ga ik er vanuit dat de body iets minder dan 2x zo zwaar wordt, dan zit je rond de €100 aan weefsel en epoxy. Qua tijd scheelt het weinig, glasvezel laat zich iets makkelijker leggen maar het is hooguit evenveel werk (en misschien meer, als er anders gelegd wordt met dunnere lagen om 'm toch stijf te houden).
Dingen als geen interne bekabeling hoeven aanleggen scheelt echter een bak tijd, en "clip-on" verlichting scheelt ook een hoop assemblagetijd. Een ander voordeel van dit ontwerp is dat de wielkasten er niet in gelijmd hoeven te worden, die kan je in de mal opnemen. Een alu achterbrug en boom moet je erin lamineren, maar alu lassen kost zowel veel minder in materiaal als in tijd dan carbon lamineren (over het voordeel van een carbon boom/achterbrug zijn de meningen overigens sowieso verdeeld).
Zowel de versimpelde productie als het niet hoeven spuiten zorgt ervoor dat je essentiële productiestations sneller vrij hebt of zelfs helemaal over kan slaan.
Mijn gok is dat na de introductieperiode het verschil in marge in % heel beperkt is.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.