10-Apr-2024, 01:01 PM
(10-Apr-2024, 12:50 PM)DanceRaven schreef:(10-Apr-2024, 12:30 PM)Hardloper schreef: Ook niet als deze veel goedkoper zou zijn ? 4,5K inclusief essentiële opties
Ik neem aan dat dit een reactie is op:
Frutsel schreef:Als een velomobiel achterhaald is (zwaar, onhandig in gebruik, niet te upgraden), waarom zou je hem dan blijven bouwen?
In dat geval, waarom zou een achterhaald model zoveel goedkoper (in productie) zijn dan een nieuw(er) model? Duidelijk is dat ze minder opbrengen, maar dat drukt niet per se de productiekosten.
Is bijv. een (glasvezel) Quest zoveel goedkoper te produceren dan een DF/Bülk/Alpha?
Dit inderdaad. Je hebt nog steeds de tijd en het materiaal nodig. Daarnaast moet je de mal en de onderdelen op voorraad hebben. Ruimte kost ook geld, en als je maar 1x per blauwe maandag zo'n velomobiel moet bouwen kost de opslag van de grondstoffen meer dan dat die ene VM oplevert.
Oh, en kennis. Is het nuttig om alle medewerkers te leren hoe ze zo'n oud model moeten maken? Maar als er maar 1 medewerker is die het weet is de bus-factor 100%, dus moeten er op z'n minst 2 mensen zijn met die kennis, terwijl er maar 1 nodig is om die VM te bouwen.
Verder heb je naast het bouwen ook mensen nodig die het onderhoud moeten kunnen doen. (Niet iedereen kan zelf alles aan zijn/haar VM doen). Nu zijn we verwend met velomobiel.nl en intercity bike. Die hebben van ellende zo'n beetje kennis van alle velomobielen die nog rondrijden, en met een beetje mazzel nog reserveonderdelen ook. Dit is niet hoe 'normale' bedrijven werken, helaas.