12-Apr-2024, 09:09 AM
(12-Apr-2024, 12:41 AM)Martin van Mourik schreef:(10-Apr-2024, 01:04 PM)PieterTrapt schreef: Ik kan die schrik op zichzelf wel begrijpen, ik heb dat soms met stille elektrisch scooters die je opeens inhalen.
Ik kies er vaak voor om mensen toch maar te laten schrikken, want als je belt voordat je inhaalt kan dat ook allerlei rare reacties opleveren, zoals over omkijken en tegelijkertijd enigszins naar links sturen. Als mensen redelijk rechtuit rijden en er wat ruimte is om er langs te komen bel ik meestal maar niet. Tenzij het oudjes zijn, in dat geval lijkt bellen bijna altijd beter.
Als snelle stille fietser heb je ook niet zo veel kans om het in de ogen van de ander goed te doen. De ene keer is men geirriteerd dat je niet belt, de andere keer dat je het wel doet.
Als er even geen auto's aankomen en er voldoende mogelijkheden zijn om te wisselen van fietspad naar rijbaan en terug dan haal ik vaak in over de rijbaan.
Vrijwel alle "normale" fietsers hebben nauwelijks in de gaten wat er achter ze gebeurt, of ze spiegels hebben of niet.
Helemaal eens hiermee. Ik toeter eigenlijk nooit meer bij inhalen als ik er gewoon fatsoenlijk langs pas. Het is kiezen uit 2 kwaden in mijn beleving namelijk:
- toeteren, de schrik daarvan met als gevolg omkijken en 9 vd 10 keer een slinger naar links (en vol in de remmen voor mij dus). En dan: irritatie van de bukfietser.
- Niet toeteren: een schrikreactie van het inhalen zelf. Maar ik ben er dan al wel voorbij, dus geen last meer van slingers, etc. En natuurlijk ook nu: irritatie van de bukfietser...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt