Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
#25
Ik heb honderden positieve mooie dingen meegemaakt, maar daar gaat dit draadje dus niet over.

Ik ben één keer echt bewust van de weg gereden. Ik reed voor een bocht naar rechts iets buiten de fietsstrook, omdat ik dan iets rechter voor die schuine 'dit-is-een-uitweg-tegels' kom. Blijkbaar raakte de automobilist, die op zeer ruime achterstand achter mij reed, daar zo door geïrriteerd dat hij achter mij aan kwam, mij inhaalde, mij sneed en vlak voor mij vol op de rem ging. 

In de spiegel zag ik hem echter, nadat ik rechtsaf was geslagen, op zo'n heftige manier die bocht nemen dat ik al iets vermoedde.
Naast mij keek hij mij zo ongelooflijk agressief aan, dat ik echt heel erg schrok. Toen hij mij dus sneed, remde ik al hard en kon hem daardoor aan de linkerkant passeren. Maar ja, toen reed ik dus weer voor hem. Ik wist dat er iets verderop rechts een fietspad was met paaltjes (dit zijn waarschijnlijk de enige paaltjes in Nederland die een mensenleven gered hebben) en daar reed ik dus als een gek heen.
Hij reed echter alweer naast mij en keek echt ongelooflijk woest en agressief naar mij en drukte mij toen de berm in. Gelukkig kon ik toen rechtsaf dat fietspad op rijden. 

Na een kilometer ben ik gestopt en realiseerde ik mij dat als deze man bekend zou zijn in deze omgeving dat hij dan ook zou weten waar dat fietspad uitkomt. Dus ben ik weer teruggereden en na heel goed kijken en een tijdje wachten heb ik mijn oorspronkelijke route naar huis weer opgepakt. Gelukkig heb ik hem daarna niet meer gezien.

Dit is echt de enige keer dat ik ook echt bang was. Wekenlang heb ik mijn spiegels zeer nadrukkelijk in de gaten gehouden. Echt een heftige ervaring.



Het tweede voorval (of eigenlijk een hele serie) gebeurde na onze verhuizing van 5 jaar geleden. Ik fiets nu via een N-weg naar mijn werk en daar rijdt ook een lijnbus. Het eerste jaar heb ik een aantal flink nare ervaringen opgedaan met buschauffeurs. Extreem kort achterop mijn vm rijden, snijden na het inhalen, met heel weinig tussenruimte passeren, mij inhalen zodat tegenliggers de berm in moesten, vol op de claxon achter mij blijven rijden, enz.

Na een aantal telefoontjes, mailtjes en zelfs berichten gericht aan de busmaatschappij via social media (vooral Twitter) werden deze voorvallen steeds minder en opeens kwamen ze niet meer voor. (Chauffeur ontslagen??)
Ik heb op een gegeven moment zelfs een soort informatiepakket gemaakt over velomobielen en dat opgestuurd om op de 'koffie-/informatietafel' te leggen. Ook heb ik aangeboden om met de vm langs te komen om uitleg te geven. Daar werd niet op gereageerd.



Het derde voorval was vorig jaar zomer. Op de fietsstrook stond een hele dikke vette cabrio te klooien met z'n dak. Op een fietsstrook mag je volgens de wet niet stoppen en zeker niet de verkeersdeelnemers die zich daarop bevinden hinderen. Terwijl ik hem voorbij reed toeterde ik. Dat schoot in de man zijn verkeerde keelgat. Hij sprong in de auto en kwam als een gek achter mij aan. Echt met zo'n heftig brullende motor. Hij remde echt laat, waardoor hij op een paar meter achter mijn vm belandde. Gelukkig niet erop. 
Hij ging naast mij rijden en begon te schelden. Dus ik, en dit doe ik normaal gesproken echt nooit, ging echt van achteruit mijn strot hem duidelijk maken dat hij onwettelijk had gehandeld. Toen bond hij iets in en begon hij over hoe gevaarlijk mijn vm wel niet was. Ondertussen reed hij dus gewoon met ruim 30km/u naast mij en blokkeerde daardoor volledig het achteropkomende verkeer.
Ik vertelde hem dat ik zijn nummer zou gaan noteren, als hij verder zou rijden. Honderden meters bleef hij nog naast mij rijden en schelden. Toen gaf hij zo gigantisch veel gas dat de auto echt wegspoot. Zijn nummerbord was echter nog steeds zeer goed leesbaar  Big Grin 
Dus de politie gebeld, melding gedaan. Kansloos, want ze kunnen en doen er toch niets mee.


Nou, zo vind ik het wel genoeg. Dit waren de heftigste, maar nogmaals: die honderden positieve reacties zijn veel leuker.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen? - door Wim -de roetsende - 12-Apr-2024, 09:15 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaring eerste rit naar het werk
Vanmorgen besloot zo...bucovaina — 09:09 AM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Nu we toch semantisc...Josligfiets — 08:37 AM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Nee hoor, je wiele...Roepers — 07:10 AM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
 met (boven) e...Wim -de roetsende — 06:13 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Oké, maar hier is ...Wim -de roetsende — 06:10 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
De 20 inch Quest h...365cycle — 11:42 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Per toeval kwam ik...365cycle — 11:25 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Ze worden nog wel ge...Jeroen S — 10:27 PM
ModyPlast sleurhut
Op het Duitse Forum ...Jeroen S — 10:17 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Ik moet de eerste ag...Merijn — 09:57 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Ik gebruik een water...Merijn — 09:54 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Ik heb een Clean Can...Jeroen S — 09:19 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Vandaag een metalen ...Hardloper — 09:11 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ergens daar in de ...datakneder — 09:01 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
magdatdingopdeweg.nl...Frutsel — 08:41 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Als ik al wat te d...Martin van Mourik — 08:39 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Per toeval kwam ik d...Hardloper — 08:20 PM