21-May-2024, 02:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-May-2024, 02:16 PM door 365cycle.)
Ik tip het nog maar een keer: Rijd nou eerst gewoon eens een tijdje voor je de configuratie van je QV gaat opbouwen met een motor en schijfremmen en en en.
Probeer desnoods eens een DF te huren als je zo'n stevige klim in je traject hebt; zeker een glasvezel Quest is daar gewoon geen ster in.
Verder: Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik tekort kwam met 90mm remmen, zelfs met één gebroken remkabel had ik niet het gevoel dat ik niet meer veilig op tempo kon rijden, alleen remmen voor kruispunten moet dan natuurlijk wel wat eerder (want wat als die tweede kabel ook knapt?).
Je remmen regelmatig schoonmaken is echter wel een goed plan als je met trommels gaat rijden. Een schijfrem gaat aanlopen als het tijd is voor onderhoud, een trommel remt gewoon slechter. Wat wél echt een probleem producteigenschap is van trommels, is dat ze hun warmte slecht kwijt kunnen. Je wil dus niet langdurig (slepend) remmen, want dan ben je zo door de remkracht heen. Met een schijfrem wil je dat echter ook niet; die worden bijna net zo heet, en in een afgesloten wielkast trekken ze snel krom.
Last but not least:
Mijn eerste woonwerkritten deed ik bijna anderhalf uur over 29 km. Nu ben ik qua tempo inmiddels misschien een uitzondering maar m'n record op dat traject (meer dan een jaar later) is 38 minuten en een paar seconden. Zo snel ga je met je Strömer nooit (legaal) halen. Er zitten best wat verkeerslichten en kruisingen in de route, en de gemiddelde snelheid was 45,5 km/h; Dan kruis ik dus overal waar het ook maar enigszins kan net boven de 60 km/h (dat haal ik overigens niet met een QV, rit destijds was met een Milan).
Een motor is makkelijk, maar een velomobiel wordt er maar zelden beter van. Als dat toch écht is wat je wil, dan zou ik de Katanga VM45 even afwachten.
Probeer desnoods eens een DF te huren als je zo'n stevige klim in je traject hebt; zeker een glasvezel Quest is daar gewoon geen ster in.
Verder: Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik tekort kwam met 90mm remmen, zelfs met één gebroken remkabel had ik niet het gevoel dat ik niet meer veilig op tempo kon rijden, alleen remmen voor kruispunten moet dan natuurlijk wel wat eerder (want wat als die tweede kabel ook knapt?).
Je remmen regelmatig schoonmaken is echter wel een goed plan als je met trommels gaat rijden. Een schijfrem gaat aanlopen als het tijd is voor onderhoud, een trommel remt gewoon slechter. Wat wél echt een probleem producteigenschap is van trommels, is dat ze hun warmte slecht kwijt kunnen. Je wil dus niet langdurig (slepend) remmen, want dan ben je zo door de remkracht heen. Met een schijfrem wil je dat echter ook niet; die worden bijna net zo heet, en in een afgesloten wielkast trekken ze snel krom.
Last but not least:
Mijn eerste woonwerkritten deed ik bijna anderhalf uur over 29 km. Nu ben ik qua tempo inmiddels misschien een uitzondering maar m'n record op dat traject (meer dan een jaar later) is 38 minuten en een paar seconden. Zo snel ga je met je Strömer nooit (legaal) halen. Er zitten best wat verkeerslichten en kruisingen in de route, en de gemiddelde snelheid was 45,5 km/h; Dan kruis ik dus overal waar het ook maar enigszins kan net boven de 60 km/h (dat haal ik overigens niet met een QV, rit destijds was met een Milan).
Een motor is makkelijk, maar een velomobiel wordt er maar zelden beter van. Als dat toch écht is wat je wil, dan zou ik de Katanga VM45 even afwachten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.