21-May-2024, 09:57 PM
Ik rijd zelf geen velomobiel.
Ik heb de indruk dat de reacties van de velomobielrijders in deze draad nogal vanuit het perspectief zijn van mensen die op (vrijwel) vlak land rondrijden. Aan die climbfinder link te zien rij je rond in de buurt van Leuven, het landschap is daar wat minder vlak. Ik kan me zo voorstellen dat een motor in je fiets in een dergelijke omgeving best wel nut heeft, vooral als je voor een zwaarder model velomobiel kiest. Op velomobilforum.de valt veel te lezen over velomobilisten in Zuid-Duitsland die met ondersteuning rondrijden om tegen de hellingen op te komen.
Ik was laatst bij de algemene ledenvergadering van de NVHPV. Allert of Theo van velomobiel.nl (ik weet niet meer welke van de twee) vertelde een anekdote van een Duitser die zijn bestelde velomobiel perse met schijfremmen moest en zou hebben. Dus die hadden ze voor hem gemonteerd. Drie maanden later kwam die klant terug om er trommelremmen in te laten zetten. Schijfremmen in een velomobiel blijkt in de praktijk niet te werken.
Ik heb de indruk dat de reacties van de velomobielrijders in deze draad nogal vanuit het perspectief zijn van mensen die op (vrijwel) vlak land rondrijden. Aan die climbfinder link te zien rij je rond in de buurt van Leuven, het landschap is daar wat minder vlak. Ik kan me zo voorstellen dat een motor in je fiets in een dergelijke omgeving best wel nut heeft, vooral als je voor een zwaarder model velomobiel kiest. Op velomobilforum.de valt veel te lezen over velomobilisten in Zuid-Duitsland die met ondersteuning rondrijden om tegen de hellingen op te komen.
Ik was laatst bij de algemene ledenvergadering van de NVHPV. Allert of Theo van velomobiel.nl (ik weet niet meer welke van de twee) vertelde een anekdote van een Duitser die zijn bestelde velomobiel perse met schijfremmen moest en zou hebben. Dus die hadden ze voor hem gemonteerd. Drie maanden later kwam die klant terug om er trommelremmen in te laten zetten. Schijfremmen in een velomobiel blijkt in de praktijk niet te werken.