Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reflectie op regelgeving m.b.t. het rijden op de rijbaan i.p.v.fietspad
#8
Op de computer lukt het wel.
Het wordt wel interessant. onder bijlage VIII staat de methode voor het bepalen van de breedte van een voertuig. Daarin staat expliciet dat spiegels niet mee tellen. Er staat ook een tabel in met uitrustingsstukken (daar "voorzieningen en apparatuur" genoemd) die wel of niet meetellen voor de breedte. In die tabel staan alleen motorvoertuigen.
Je zou kunnen hardmaken dat je dan maar de regels voor een personenauto over neemt, omdat die het dichtste bij een velomobiel komt. Een andere aanpak is dat je zegt: een fiets staat niet in de tabel, de tabel geeft explicatie uitsluiting aan, dus er wordt niets uitgesloten en alles telt mee.

Ik kan met niet vinden in de redenering van Datakneder. Er staat expliciet dat spiegels niet meetellen. Dan kan je ze wel als uitrusting definiëren, maar in de bijlage wordt expliciet over allerlei verschillende "voorzieningen en apparatuur" gesproken, en spiegels worden expliciet genoemd en uitgesloten voor de breedte bepaling.
Wat telt er bij personenwagens wel mee:
  • Observatie en detectie-middelen inclusief radars
  • Aerodynamische voorzieningen 
  • Uitstekende flexibele delen van opspatafschermingssystemen, flexibele spatborden en spatlappen

Expliciet niet meegenomen worden bij auto's dus (ik noem alleen de meest relevante): spiegels en verlichtingssystemen.

Wat ook duidelijk wordt uit het lezen van de tekst, is dat de bedoeling is de gemeten breedte te minimaliseren tot het strikt noodzakelijke: de automobilist wil een zo smal mogelijke auto (bijvoorbeeld relevant voor wegen met een breedte beperking). Wij willen liever een zo breed mogelijke fiets.

Dat blijkt uit de volgende tekst:
"Onverminderd de in onderstaande tabellen I, II en III opgenomen aanvullende beperkingen, behoeven de in deze tabellen vermelde voorzieningen en uitrusting niet voor de bepaling van de buitenste afmetingen in aanmerking te worden genomen, indien aan de volgende voorschriften wordt voldaan:

a. wanneer aan de voorzijde meerdere voorzieningen zijn gemonteerd, mogen deze in totaal niet meer dan 25 cm uitsteken;

b. voorzieningen en apparatuur die in de lengterichting aan het voertuig worden toegevoegd, mogen in totaal niet meer dan 75 cm uitsteken;

c. met uitzondering van achteruitkijkspiegels, mogen voorzieningen en apparatuur die in de breedterichting aan het voertuig worden toegevoegd in totaal niet meer dan 10 cm uitsteken."

Dit leidt tot twee vragen:
  1. Ze "behoeven" niet te worden meegenomen in de breedte bepaling. Maar mag het wel?
  2. Als de voorzieningen meer dan 10 cm uitsteken, zijn ze dan verboden, of mag het wel maar tellen ze dan mee bij de breedte? 
Dat laatste loopt bij auto's fout, omdat de breedte op het kenteken staat, en dat krijg je niet eenvoudig veranderd (tenzij je bijvoorbeeld een glaszetters bus bouwt. Maar wij hebben geen vaststaande breedte.

Wat volgens deze redenering de breedte zou kunnen vergroten zijn:
  • Aerodynamische hulpmiddelen (kunnen beperkt zijn tot je de 75 cm haalt)
  • Iets spatlap-achtigs (ook tot je de 75 cm haalt)
  • Andere hulpmiddelen, mits je ze minimaal 10 cm breed maakt aan beide zijden. 
Een andere redenering is zoals gezegd dat je bij niet in de tabel genoemde voertuigen simpelweg alle voorzieningen moet meenemen, omdat ze niet expliciet zijn uitgesloten. Dan kom je met alles weg behalve spiegels.

Leuk spelletje dit.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Reflectie op regelgeving m.b.t. het rijden op de rijbaan i.p.v.fietspad - door Merijn - 21-May-2024, 11:34 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 32 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
spiegels
Uiteindelijke oploss...Boyd Maduro — 09:50 PM
Medeliggers onderweg
Yes! Gooimeerdijk-W...LigfietsWilsum — 09:24 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Soms gun je mensen e...ZoefZoef — 06:45 PM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Inmiddels wel? Ik ...Wim -de roetsende — 05:45 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Eergisteren op het s...Lopopodium — 05:05 PM
Medeliggers onderweg
In Leidschendam, op ...Lopopodium — 05:00 PM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Inmiddels wel? Ik da...Imaro de Zoeker — 04:49 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ja, ik had die dus n...Arend-Jan — 02:27 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Dat is bij de nieu...Wim -de roetsende — 02:23 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ja, wellicht. En er ...Arend-Jan — 02:04 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
De Snoek(/L) is ...Wim -de roetsende — 01:54 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik raak beide kanten...Arend-Jan — 01:32 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
En mijn schouders ...Wim -de roetsende — 01:27 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
En mijn schouders me...Arend-Jan — 01:17 PM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Inmiddels heb ik p...Wim -de roetsende — 11:04 AM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Inmiddels heb ik pb ...Imaro de Zoeker — 10:55 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
39cm schouderbreedte...Wim -de roetsende — 10:50 AM