22-May-2024, 08:43 AM
(22-May-2024, 08:14 AM)bucovaina schreef: Goh ja, ik heb ook graag de optie om een kind te transporteren dus dan is de keuze eigenlijk al bepaald vermoed ik. Bij mijn weten kan alleen de QV dat. Dan nog, echt slecht kan het niet zijn met een QV?
Vorige zondag was het testweekend in Lommel op de testbaan van Ford, en er waren nog 2 anderen met een VM daar: een Quest XS en een M9. De persoon met de Quest was denk ik het minst getraind maar kan ook nog behoorlijk doorrijden en heeft snelle banden eronder liggen. Op rechte stukken reed hij vergelijkbare snelheden met mij, maar in de bochten pakte ik veel winst omdat ik een QV daar veel vlotter kan doorjagen dan een Quest op dikke banden. Uiteindelijk was de QV beduidend sneller. Minder moeten afremmen in bochten betekent ook minder terug optrekken en dat is besparing op inspanning.
De M9 zou nog sneller moeten zijn en haalde een vergelijkbare gemiddelde snelheid met mij. Ook hier was de rechte lijn het stuk waarin de M9 iets sneller was dan mij, maar de bochten gaven mij weer tijdswinst. De eindbalans was dat beide fietsen ongeveer even snel waren. In normale situaties op de weg denk ik dan ook dat een QV best wel goed mee kan. Het is wel een zwaardere fiets (vergelijkbaar met Quest), maar met een goede stijve aandrijving (wat een voordeel is bergop).
Deze morgen heb ik de 35 km in een uur en 2 minuten gereden. Ik rijd van het noorden van Limburg (BE) naar Hasselt.