22-May-2024, 09:05 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-May-2024, 09:35 AM door 365cycle.)
(22-May-2024, 08:40 AM)Gideonaut schreef: Jammer dat er met zo'n negatieve toon gereageerd word op assist, en drammerig ook nog. Een QV met een 250w bafang motortje is gewoon super handigSorry, maar... Heb je al ooit met een QV gereden? En met een velomobiel met E-assist? Hoeveel ervaring heb je met een echt efficiënte vm? Hoeveel kilometers heb je in België (verplicht of in ieder geval zeer gewenst op de rijbaan in de bebouwde kom) al gemaakt? En als we dan door de cijfers gaan kijken, hoeveel QV's rijden er dan rond mét E-assist (ik weet van 3) en hoeveel zonder (ik ken alleen al meer dan 15 QV-piloten zonder E-assist)?
Zelfs de ontwerper zal je vertellen dat het kan, maar dat het weinig toevoegt. Dat zei hij namelijk ook tegen mij toen ik stelde dat zijn fiets daar waarschijnlijk nóg beter van zal worden.
Hij heeft gelijk gekregen. Bij deze my 2 cents: klets niet zo.
(22-May-2024, 08:40 AM)Gideonaut schreef: het belangrijkste is dat je er lol in hebt, dat puristen gemekker komt later wel :pBucovaina geeft aan dat hij hard wil rijden, een hoog gemiddelde wil halen (ivm tijd? herkenbaar), en is gezien zijn snelheid met een slecht afgestelde Quest en een matige conditie best bereid om daar wat moeite voor te doen.
Daarnaast rijdt hij in Vlaanderen, dus veel meer op de weg dan wij; zijn topsnelheid zal voor het comfort dus wat hoger moeten liggen dan die van een velonaut hier. E-assist helpt je bij de 0-25 km/h en gaat daarna een paar procent van je vermogen afsnoepen, zeker als je cadans hoog is loopt dat met een Bafang nogal op, en dat valt vooral in de beleving vies tegen (want: snel naar 25, daarna zwaar en traag om op tempo te krijgen).
Een QV is zwaar (32 kg, en die van Arend-Jan - de enige snelle rijder die niet tegen een motor adviseert - is nog veel zwaarder; 46 kg ) maar ook enorm rigide; trekt veel vlotter op dan een glasvezel Quest doet. Op 0-25 is ie gewoon snel als je een beetje pit in je benen hebt.
De motor eerst monteren en daarna rijden zonder is nogal een stap, zeker als je 'm onbegrensd laat. Er zijn er hier die daarover mee kunnen praten maar dat laat ik aan henzelf over.
Dit heeft helemaal niets met purisme te maken. Ik heb niks tegen (legale) E-bikes. Sterker nog: we hebben hier binnenkort een Strömer in het gezin. Bucovaina zit qua behoefte dichter bij mij dan bij wat ik tot nu toe van jou gelezen & gezien heb. De kans dat hij een ontevreden velonaut wordt is gezien zijn eisenpakket groter met E dan zonder. De kans dat hij zijn motor door laat werken boven de 25 km/h wordt dan ook groter, en daar worden wij hier indirect allemaal slechter van.
(22-May-2024, 08:14 AM)bucovaina schreef: Goh ja, ik heb ook graag de optie om een kind te transporteren dus dan is de keuze eigenlijk al bepaald vermoed ik. Bij mijn weten kan alleen de QV dat.Klopt. Er is een alternatief, maar zeer slecht verkrijgbaar, enorme levertijd, duur en minder veilig.
Houd er echter wel rekening mee dat een kind transporteren niet onbeperkt kan, zeker niet als je zelf lang bent. Tot zo'n 1.20m zou het kunnen passen, ik heb m'n QV echter vrij vlot weer verkocht omdat mijn zoontje niet meer comfortabel kon zitten. De uitdaging zit erin dat als de stoel lager moet (om meer hoofdruimte te maken), deze ook naar voren schuift. De beentjes moeten dan verder uit elkaar, en als je zelf lang bent zit je ook verder naar achteren, met als gevolg dat die beentjes in de knel komen.
Inmiddels zijn we drie jaar verder en staat hier weer een project-QV; destijds had ik een schadevrije, nieuw gekocht. De QV die ik hier heb staan gaat (naar voorbeeld van Arend-Jan, zie zijn posts hier op het forum) doorgezaagd worden en verlengd, zodat m'n lange ukkie toch weer mee kan (vooral bedoeld voor als het regent).
(22-May-2024, 08:14 AM)bucovaina schreef: Dan nog, echt slecht kan het niet zijn met een QV? Elke dag een top-tijd neerzetten is niet mijn doel, een acceptabele tijd moet het wel zijn.Slecht is het zeker niet, de QV is een efficiënte velomobiel. Je merkt wat meer van rolweerstand als het weer slechter wordt, met koud weer vond ik dat er opvallend veel meer vermogen in moest dan in bijvoorbeeld een DF. Daarnaast merk je als het echt hard gaat dat de stroomlijn slechter is, maar dat heeft een DF ook (door de open voorwielen). Als laatste heeft een QV geen nadrukkelijk door mij waargenomen "zeileffect". Tegenwind is gewoon tegenwind en dan ga je minder snel, waar je met bijvoorbeeld een Milan of Bülk vaak nog aan het zoeken bent naar een vlag of een windsok om te bepalen waar de wind vandaan komt.
Hoe hard het dan gaat? Ik ken een (zeer ervaren) rijder die beperkt sprintvermogen heeft maar veel duurvermogen, en die daarmee vrij regelmatig rond of zelfs net boven de 40 gemiddeld rijdt met zijn QV (met kruissnelheden tot hoog in de 40), op ritten tot zo'n 100 km. In de winter zakt zijn tempo vaak terug tot rond de 35 gemiddeld.
(22-May-2024, 08:14 AM)bucovaina schreef: Moet toch ook met een QV te doen zijn? Met een Snoek piets ik er misschien gemiddeld wat minuten af. Maar over 3 jaar loopt de lease af. Tegen dan is er weer veel veranderd en heb ik weer een veel beter idee wat een VM kan betekenen voor me en wat ik wel/niet wil. Net zoals ik nu, zou ik de QV dan niet weg doen. Ik vind het idee voor de moment leuk dat ik 2 complementaire voertuigen ga hebben (Stromer/QV). Tegen dan neem ik misschien een ultralichte VM gebouwd puur op snelheid?Klinkt goed, en zeer waarschijnlijk want bij mij is het ook op die manier mis gegaan
Tegen mijn pensioen, heb ik een velomobielmuseum
Of de Snoek sneller is hangt sterk af van de route. De QV heeft duidelijk de betere papieren als het op hard hoeken aankomt; wat qv-tester schrijft is helemaal waar, zeker op een circuit kan je daar goed gebruik van maken. Arend-Jan heeft dat al laten zien - ik kreeg hem met mijn Bülk niet op een ronde gezet op een kort en bochtig circuit, en zowel mijn vermogens en snelheidsgrafiek zien eruit als een hartfilmpje.
Of je in het verkeer de grens ook zo op wil zoeken betwijfel ik echter; de QV kiept niet zomaar, maar wil nog weleens achter uitbreken, en als ie ergens grip vindt als je haaks op de rij-schuif-richting staat kiept ie denk ik wel (gelukkig nog niet proefondervindelijk vastgesteld). En ja, in een verlengde QV wordt dat effect sterker, maar het gebeurt ook trager, dus de kans op op tijd corrigeren is groter.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.