22-May-2024, 09:50 AM
(22-May-2024, 01:54 AM)365cycle schreef: De spiegel die ik op mijn velomobiel gemonteerd had (en straks ook weer heb) is echter aerodynamisch gevormde optionele verlichting die niet verstelbaar is, met daarin gemonteerd een verstelbaar stuk spiegelglas. Omdat dit in basis niet vooral een spiegel is en het geheel niet verstelbaar/inklapbaar is, telt de breedte mee voor de breedte van het voertuig.
Het idee is aantrekkelijk maar de dubbelfunctie maakt het niet eenduidig. Is het een spiegel met een extra lampje, of een lamp met een extra spiegeltje? In het eerste geval telt hij niet mee, in het tweede geval waarschijnlijk wel.
Wel of niet inklapbaar / verstelbaar lijkt mij niet relevant, daar zegt de wet niets over.
Bij auto’s heb je een vergelijkbare oplossing, want tegenwoordig hebben de meeste spiegels wel knipperlichten. Maar ik weet zeker dat ze daar nog steeds niet mee tellen.
Als je wil inschatten welke functie de belangrijkste is zou je je kunnen afvragen wat er gebeurt als je er 1 weg laat. Laat je de verlichting weg uit die dingen van 365 cycle, dan heb je waarschijnlijk nog steeds een centrale koplamp. Laat je die spiegel weg dan heb je geen spiegel meer. Dus is het vooral een spiegel.
Tenzij je je centrale koplamp skipt. Dan is je verhaal een stuk sterker omdat driewielers geacht worden twee koplampen te hebben die een indicatie zijn voor de breedte.
Als je in de wettelijke details van de verlichting duikt trek je een andere beerput open. Maar daar is oom agent allang blij dat je zichtbaar bent, hoe maakt niet zo veel uit.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen