22-May-2024, 11:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-May-2024, 11:00 AM door 365cycle.)
(22-May-2024, 10:16 AM)bucovaina schreef: Ik denk dat snelheid wel een dingetje is. Maar het onderste uit de kan halen hoeft absoluut niet. Ik denk dat ik al heeeel erg blij ga zijn als ik 30km/h gemiddeld haal. Dan ben ik een uur onderweg, sneller mag zeker als het redelijkerwijs kan, maar moet niet per sé. Ik heb niet zo'n bochtig parcours. Ook vroeger met de motor gereden en ben nooit echt een bochtenheld geweest. Dus ik vermoed dat ik het onderste in bochten nooit uit de kan ga willen halen.Ik ben er op basis van je verhaal behoorlijk van overtuigd dat je die 30 gemiddeld ruimschoots gaat doorbreken.
Bedenk je ook dat heuvels makkelijker worden als je sneller aanvalt; het is alleen de zwaartekracht die je afremt, de luchtweerstand heeft verhoudingsgewijs weinig in de pap te brokkelen. In Frankrijk reed ik een vrij recht wat een dal in ging, en daarna weer omhoog; onderweg omlaag zo lang mogelijk meetrappen en dan het tempo verder op laten lopen tot rond de 100 km/h (met de QV!) zorgde ervoor dat de klim veel vlotter ging dan tijdens de eerste rit; zodra het kon weer trappen, en alleen het "staartje" van de klim was even venijnig. Juist ook met viaducten en bruggen etc. merk ik dat even wat feller rijden in de aanloop naar de klim helpt. De Moerdijkbrug en de Zeelandbrug reed ik bijvoorbeeld best regelmatig; m'n tempo ligt vlak voor de brug dan vrij hoog, waarna ik een (wat hoger) constant vermogen kies en dat blijf trappen terwijl ik terugschakel om de cadans comfortabel te houden. Als het tempo dan weer op begint te lopen laat ik het vermogen een beetje zakken.
(22-May-2024, 10:16 AM)bucovaina schreef: Vrijdag kan ik naar alle waarschijnlijkheid met de QV kort testrijden. Als ik de Quest lang kan huren, moet hij inderdaad beter afgesteld zijn. Vooral die rem. Ik weet dat trommelremmen zompiger aanvoelen t.o.v. (zeker al hydraulische) schijfremmen, maar ik vind dat de Quest nu een gevaarlijk lange remafstand heeft.Hoe ze aanvoelen is sterk afhankelijk van de kabelloop. In m'n DF zijn ze zelfs erg bijterig. Ze zijn wel moeilijker te doseren dan hydraulische remmen.
(22-May-2024, 10:16 AM)bucovaina schreef: Maar dat van de schaar, ... ik weet niet hoe het zit met - al dan niet echtelijke - wederhelften van velonauten. De mijne is niet van de moeilijkste, maar schaar in de zoon zetten? Dat kom ik niet mee weg hoor. Echt niet! .Hier overigens gescheiden. Ik weet niet of ik velomobiel rijden daarmee populairder maak
(22-May-2024, 10:16 AM)bucovaina schreef: We hebben een fietskar en ik zou er ook een beugel aan laten hangen om die ook te kunnen trekken. Is dat geen haalbare oplossing / not done?Kan zeker. Het is wel een windvanger achter je fiets, en ik vond communiceren met m'n zoon in de kar achter de velomobiel erg lastig. Je kan elkaar eigenlijk niet echt meer zien.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.