22-May-2024, 09:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-May-2024, 09:51 PM door qv-tester.)
(22-May-2024, 09:36 PM)bucovaina schreef: Moet je met die 155mm cranks niet harder op de pedalen trappen? Of valt het verschil niet op?
Je hebt inderdaad wat minder koppel, maar dat compenseer je door met een hogere cadans te trappen (dat gebeurt vanzelf omdat de rondgaande beweging korter is). Bij "stoempen" bergop (bij gebrek aan lichtere versnellingen) en de initiële aanzet bij vertrekken hebben langere cranks wel een voordeel. Het voordeel van korte cranks is dat je benen minder sterk strekken en buigen en daardoor is er wat minder kans op blessures aan achillespees of knieën. Indien je niet voor een mountain drive kiest, zal je enigszins in de "stoemp" modus terecht komen op de steile helling (10 km/h bij een 70/36 tandwielverhouding zal rond 60 omw/minuut zitten, soepel rijden is met korte cranks rond 90/minuut)
Probeer op dit vlak je persoonlijke voorkeur. Ikzelf vind de grotere beweging bij lange cranks niet zo prettig, maar misschien ligt jouw voorkeur anders. Mijn eerste fiets had 155 mm cranks, wat ik pas na een jaar of zo door had (was een tweedehands), dus ik ben qua ligfietsen ook in die maat gegroeid. Misschien kleurt dat mijn oordeel.