27-May-2024, 02:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-May-2024, 03:06 PM door 365cycle.)
(27-May-2024, 11:05 AM)bucovaina schreef: Dat is zeker zo voor de moment. Het is best leuk en op een of andere manier verbaast het me hoe snel ik ergens geraak. Ik betrapte me erop dat ik bijv op het jaagpad al op het einde was terwijl ik dacht nog even te moeten gaan.Leuk is dat he Zeker de kruissnelheid loopt toch al gauw hoger op dan je gevoelsmatig rijdt. Toen ik laatst iemand meenam naar Dronten voor een proefrit in de Snoek vroeg ik haar op een bepaald punt hoe ver ze dacht dat we al waren; ze gokte op 5 kilometer, maar we hadden er al 12 afgelegd
(27-May-2024, 11:05 AM)bucovaina schreef: Pijn heb ik niet, al voel ik wel dat mijn spieren (vnl bilspieren) echt wel getrained worden nuIk heb weinig mooie herinneringen aan het laatste halfjaar van mijn huwelijk, maar een leuke herinnering die me bijstaat is dat ik na een douche de slaapkamer in liep om me aan te kleden, en zij zich hardop afvroeg of ze nou al die tijd gemist had dat m'n billen zo gevormd waren. Ik was toen al echt fanatiek aan het fietsen, altijd leuk om bevestigd te krijgen dat je werk ook echt zichtbaar is
(27-May-2024, 01:03 PM)Frutsel schreef: In het begin (zo'n 2 jaar geleden) reed ik met een gemiddelde van 25,9km/h (Dat is zonder stilstand berekend. Als ik een kwartier stilsta voor een open brug laat ik dat niet van invloed zijn op mijn rijden). Dit was al wel de langere, maar efficiëntere route.Beide zijn nuttig. Ik kijk naar het totale gemiddelde om te bepalen wat de snelste route is naar mijn werk, en naar het bewogen gemiddelde voor mijn eigen vorderingen. Daarbij moet je eigenlijk ook nog rekening houden met andere factoren. Twee voorbeeldjes:
Nu rij ik een gemiddelde van 34km/h. Het duurt dus even, maar de snelheid komt vanzelf.
- als ik vlak na zo'n open brug op een kruispunt uitkom, betekent dat dat ik de keren dat ik moet wachten tijd heb om te herstellen. De eerste paar minuten daarna kan ik dus sneller optrekken en iets harder rijden, maar dat geeft wel een vertekend beeld;
- m'n route naar een klant in Houten ging over de Plofsluis en de Nieuwe Heemstederbrug. Daar naar boven is geen hele steile klim, maar met de fiets vol spullen kost het toch nog wel wat kracht. Ik kwam dan vanaf Nieuwegein, en ging meestal bij de Blauwe Brug of bij de rotonde daarvoor al de rijbaan op, waarna ik dus het stuk tot bij de brug 50 km/h reed. M'n record de brug op heb ik een paar keer verbeterd, maar dat lukt alleen wanneer ik geen tegenliggers had en dus met volle vaart linksaf kon slaan; of je aan de voet van de brug 25 km/h of 40 km/h rijdt scheelt best wel een aantal seconden.
Het eerste wat je merkt is niet dat je sneller gaat, maar dat je conditie vebertert. Daarna ga je pas sneller.
(27-May-2024, 01:03 PM)Frutsel schreef: Ik volg een aantal mensen op Strava die veeeel sneller rijden. Ik heb me erbij neergelegd dat ik dat soort resultaten niet meer ga bereiken, en gebruik het vooral om de afstand te loggen en mijn persoonlijke vooruitgang bij te houden.Er is altijd iemand die sterker is. Een tip die ik echter ook mee kan geven is: Staar je vooral niet blind op de gemiddelde snelheid van anderen. Route doet echter ontzettend veel; het is niet alleen direct van invloed op je tempo, maar ook op de velomobiel die je rijdt.
Ik heb van een Duitse velonaut ooit commentaar gehad dat m'n powermeter niet klopt, dat mijn tempo ook op rechte segmenten in vergelijking met hun te laag is etc. (Voor de duidelijkheid; dat was niet beledigend bedoeld, we waren aan het bespreken waar het snelheidsverschil vandaan komt)
Toen ik een tijd terug een keer dicht bij de grens was en iets moest ophalen in Duitsland reed ik 17 km over een provinciale weg door 4 Duitse dorpen. Ik ben het hele stuk niet onder de 50 km/h geweest en heb in Duitsland niet één drempel gezien. Dan pak je ineens verschillende segmenten tussen de 50 en 55 km/h.
Als ik daar niet alleen even had moeten rijden maar ook had gewoond, zou ik me eigenlijk prettiger voelen als m'n snelheid nog wat hoger zou liggen. Dan zou ik m'n fiets vermoedelijk een beetje verlagen (want minder luchtweerstand en geen drempels dus geen geschraap) en veel meer met toerkap rijden (bij dat soort snelheden 10% extragratis tempo en bij hoge snelheid is de luchtdruk op de neus veel groter, dus werkt de ventilatie beter). Als je de vele stoplichten, onoverzichtelijke kruisingen, zebrapaden etc. die we hier in Nederland hebben meerekent zijn we hier heel blij met 40 gemiddeld, terwijl ik er daar op sommige trajecten misschien wel 60 uit zou kunnen trappen.
En ook in Nederland heb je dat verschil: Op "onze" woon-werkroute (voor de andere lezers: Frutsel z'n werk zit vlakbij een kantoor waar ik vaak kom) is 40 gemiddeld rijden pittig, maar naar huis vanaf "mijn" andere kantoor heb ik al eens hoog in de 40 gemiddeld gereden. Minder stad, minder kruisingen, minder ander verkeer en meer 60-wegen die zich ervoor lenen om volgas over de weg te knallen.
Als er een aantal dingen zijn waar ik een voorstander van ben, dan zijn het de volgende:
- Beleid dat ervoor zorgt dat (brom-)fietsers een soepele route moeten krijgen als alternatief voor stroom- en snelwegen. Het zou niet acceptabel moeten zijn dat een automobilist een prachtige, strakke asfaltbaan met groene golf heeft en de fietser zich om allerlei obstakels heen moet slalommen en overal voorrang moet verlenen. We willen actief vervoer stimuleren.
- Beleid dat ervoor zorgt dat bromfietspaden langs bovenstaande wegen dus ook ontworpen zijn op een behoorlijke snelheid. Als een automobilist op een traject 50 mag, dan moet een naastgelegen bromfietspad ook zo ontworpen zijn dat er vlot doorgereden kan worden. Motivatie identiek aan bovenstaande.
- Een moeilijke, maar... komt ie: Zo nu en dan een keer een autoloze zondag waarbij er regionaal ook doorgaande routes en auto(snel-)wegen afgesloten zijn voor autoverkeer, maar tijdelijk opengesteld voor (brom-)fietsers. Ik weet zo al vijf routes die ik zelfs op een gewone wielrenfiets sneller af kan leggen over de snelweg, dan over de fietsroute die er ligt. Het is goed als meer mensen ervaren dat zelfs de snelweg comfortabeler rijdt dan het fietspad, hopelijk helpt dat de bovenstaande twee punten veroorzaken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.