27-May-2024, 04:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-May-2024, 05:41 PM door Hoekie.
Edit Reason: \ bij eerste quote weggehaald voor de leesbaarheid
)
Citaat:En dan herhaal ik mijn mantra maar weer eens: Zichtbaarheid wordt meer beïnvloed door snelheid dan door hoogte.
Je mantra klopt niet. Zichtbaarheid wordt vooral bepaald door het krachtverschil van de verkeersdeelnemers.
Een zwakkere verkeersdeelnemer ziet bijna altijd de sterkere verkeersdeelnemer; dit omdat hij kwetsbaarder is.
Een sterkere verkeersdeelnemer ziet vaker de zwakkere verkeersdeelnemer niet; dit omdat de zwakkere verkeersdeelnemer ongevaarlijk is. (De wetenschappelijke theorie hierachter heet cognitieve dissonantie; een automobilist moet heel veel visuele indrukken verwerken en filtert hierdoor op gevaar.)
De hoogte is bijna nooit relevant; over het hoofd zien is niet waar. Weggefilterd is de waarheid.
Dit betekent dat je als fietser defensief moet rijden en er dus rekening mee moet houden dat je niet gezien wordt. (En dat vlaggetjes onzin zijn)
Hoogte speelt wel een rol, omdat je niet in het aandachtsveld van een automobilist fietst (of wegvalt achter geparkeerde auto's)
Snelheid speelt ook een rol, omdat je bij hoge snelheid niet past in het verwachtingspatroon van een automobilist.
Niels, dissonant, van der Wal
De verrijking zit in de beperking