28-May-2024, 11:27 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-May-2024, 11:32 AM door 365cycle.)
(28-May-2024, 10:44 AM)bucovaina schreef: Als ik me niet vergis, komt de QV ook maar met 1 voorblad.Klopt. Denk dat het komt door de kettingspanner die voorin zit, maar ik weet het niet zeker. Als niemand hier het weet ga ik het wel even navragen
(28-May-2024, 10:44 AM)bucovaina schreef: En daar ook verder over: hoe zit dat met fading? Voel je dat tijdig aankomen en kan je gewoon harder remmen op die moment (als het nodig zou zijn) om even aan de kant te laten afkoelen? Daar heb ik namelijk schrik voor. Ik dacht altijd dat eens fading begint, heb je veel minder remkracht en kan je eigenlijk ook niet meer tot stilstand komen. Of loopt dat allemaal zo'n vaart nu ook weer niet?In mijn ervaring voel je het niet aankomen, maar merk je tijdens het remmen ineens dat de remkracht sterk afneemt. Je moet dan veel harder knijpen om hetzelfde remvermogen te realiseren en dat is progressief. Bij de fiets waarmee ik het gehad heb moest ik daarna de remschoenen opschuren voordat ze weer lekker remden.
Het aantal hoogtemeters doet niet zoveel, wat meer van belang is is hoe lang je afdaalt (en hoeveel energie je dus kwijt moet zonder dat de remmen echt tijd hebben om af te koelen). Hoe hard ga je met de Quest in de afdaling en kan je die helemaal rijden zonder te remmen of wordt dat al gauw te gek?
Verder zijn er een paar dingen die je moet weten.
Teneerste: Kort stevig remmen zorgt voor minder hitte dan lang slepend remmen.
Tweede is een wat langer verhaal dat gaat over hoe je moet remmen. Onderstaand grafiekje is daar even belangrijk bij:
Ik heb hierbij even een fictieve QV ingevoerd met gegokte aerodynamische gegevens, weet ze niet uit m'n hoofd en evenmin of ze bekend zijn, maar weet nog wel ongeveer hoe hard een QV op vlakke weg kan en daar ben ik vanuit gegaan.
Het rode vlak in de grafiek is hoeveel vermogen je moet trappen voor de bijbehorende snelheid, het oranje vlak in de weergave is hoeveel vermogen je moet remmen voor de bijbehorende snelheid.
Bij mijn theoretische QV is de theoretische snelheid bij 6% afdaling al ruim 109 km/h (voor 110 km/h moet je trappen, voor 109 moet je met 12 watt remmen). Houdt dus in dat als je op een oneindige afdaling van 6% staat, en de remmen los laat, je uiteindelijk ruim 109 km/h zal rollen.
Ga je de vorm van het oranje vlak echter bekijken, dan zie je twee dingen:
1. Je moet steeds minder hard remmen als je dichter bij 110 km/h komt. Logisch!
2. Er is een omslagpunt, waar de rode lijn staat. Het eerste stuk moet je steeds harder remmen om je snelheid gelijk te houden. Huh?
Juist. Rijd je stapvoets, dan heb je maar heel weinig remkracht nodig om de snelheid laag te houden. Voorkomen dat je snelheid oploopt is in sommige gevallen dus beter dan proberen een snelheid die al hoog is zo te houden. Het omslagpunt in dit voorbeeld is dus 63,11 km/h; om te voorkomen dat de snelheid verder oploopt dan die snelheid moet je dik 670 watt remmen. Dit verschilt per afdaling. Een beetje handigheid krijgen is ook gewoon nuttig.
Als laatste, omdat het een prachtig filmpje is en omdat koelen ook gewoon kan:
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.