28-May-2024, 07:12 PM
Ik rijd hier in een omgeving die misschien wel iets te vergelijken is met die van jou. Ook hier heet een bultje van 80 meter al Berg. Net over de grens is ook wel een glooiend gebied met dergelijke heuveltjes. De percentages zullen ook wel een beetje vergelijkbaar zijn. Daar kom je niet aan fading, voor die tijd ben je wel klaar met afdalen. Dat wil niet zeggen dat je niet al heel hoge snelheden kun halen.
Maar ga je verder naar het oosten in Belgie met hele lange afdalingen, Baraque de Fraiture geloof ik, dan zou het misschien kunnen. Dat ligt nu nog niet binnen bereik, maar met stijgende conditie en lol in het fietsen kan dat wel veranderen.
Ik vind berg af nog steeds wel spannend, omdat de snelheid zo vlot oploopt, en maar blijft oplopen. Voluit laten gaan, dat durf ik niet. Daar moet de infrastructuur zich dan ook voor lenen. De weg moet goed zijn, onderaan de bult een T splitsing is ook niet leuk. Of die auto's die je met 100 inhalen etc.
De voorderailleur heeft een gebogen vorm die aansluit op de curve van je kettingblad. De grootste curve is die voor een 56-57 tands. Dat past niet op een 75er. Dus moet je verder omhoog. Het kan wel, maar de schakelkwaliteit leidt er onder. 75-52 zal nooit zo mooi schakelen als een 52-42 die voor elkaar gemaakt zijn. En als het misgaat, de ketting eraf valt, dan draai je met wat pech in 1 crankomwenteling de zaak in de soep. De heren bij velomobiel hebben allemaal minstens drie decenia en heel erg veel kilometers ervaring. Als die niet achter een bepaalde technische oplossing staan, dan is dat niet voor niks. Naast fietsenmakers zijn het ook fietsers.
Een kleiner tandwiel doe je niet om sneller te gaan, maar om langzamer te kunnen rijden. Bergop bijvoorbeeld. Dat kan best zinvol zijn. Bij het forensen misschien niet direct, maar als je in dergelijke omgeving ook je boodschappen doet, of met een kindje achterin rond rijdt, dan valt de keuze mogelijk toch anders uit.
Maar ga je verder naar het oosten in Belgie met hele lange afdalingen, Baraque de Fraiture geloof ik, dan zou het misschien kunnen. Dat ligt nu nog niet binnen bereik, maar met stijgende conditie en lol in het fietsen kan dat wel veranderen.
Ik vind berg af nog steeds wel spannend, omdat de snelheid zo vlot oploopt, en maar blijft oplopen. Voluit laten gaan, dat durf ik niet. Daar moet de infrastructuur zich dan ook voor lenen. De weg moet goed zijn, onderaan de bult een T splitsing is ook niet leuk. Of die auto's die je met 100 inhalen etc.
De voorderailleur heeft een gebogen vorm die aansluit op de curve van je kettingblad. De grootste curve is die voor een 56-57 tands. Dat past niet op een 75er. Dus moet je verder omhoog. Het kan wel, maar de schakelkwaliteit leidt er onder. 75-52 zal nooit zo mooi schakelen als een 52-42 die voor elkaar gemaakt zijn. En als het misgaat, de ketting eraf valt, dan draai je met wat pech in 1 crankomwenteling de zaak in de soep. De heren bij velomobiel hebben allemaal minstens drie decenia en heel erg veel kilometers ervaring. Als die niet achter een bepaalde technische oplossing staan, dan is dat niet voor niks. Naast fietsenmakers zijn het ook fietsers.
Een kleiner tandwiel doe je niet om sneller te gaan, maar om langzamer te kunnen rijden. Bergop bijvoorbeeld. Dat kan best zinvol zijn. Bij het forensen misschien niet direct, maar als je in dergelijke omgeving ook je boodschappen doet, of met een kindje achterin rond rijdt, dan valt de keuze mogelijk toch anders uit.