28-May-2024, 11:42 PM
(28-May-2024, 02:53 PM)Willeke_IGKT schreef: De 20 inch Quest had/heeft wel 3 tandwielen voor maar die heeft dan ook een speciale kooi voor de spanning voor en een speciale derailleur op de tussen as.Klopt, maar die heeft inderdaad een overbrenging in het midden die het toerental verandert.
Als je tussenas bijvoorbeeld een 24T tandwiel heeft dat verbonden is met het achterwiel, en een 15T bij het achterwiel, dan is je overbrengingsverhouding 1,6x
Betekent dus dat als je een 52T en 32T voorblad hebt, je dit kan vermenigvuldigen met 1,6x om de maat tandwiel te bepalen die je nodig hebt zonder tussenas.
52 x 1,6 = 83T (afgerond)
32 x 1,6 = 51T (afgerond)
Het verschil tussen de beide tandwielen is 20T in werkelijkheid, maar haal je de tussenas weg en probeer je hetzelfde te bereiken met grotere tandwielen, dan heb je 32T verschil nodig om dezelfde verhoudingen te bereiken. Betekent dus dat je kettingspanner met een fors kortere ketting moet kunnen omgaan, en dat je derailleur en tandwielen ook oké moeten zijn met 32 tanden in één keer schakelen. Mijn Milan vond 65 -> 39 nog wel leuk, maar 39 -> 65 was ellende. En da's nog maar 26T
(28-May-2024, 07:12 PM)Jeroen S schreef: De heren bij velomobiel hebben allemaal minstens drie decenia en heel erg veel kilometers ervaring. Als die niet achter een bepaalde technische oplossing staan, dan is dat niet voor niks. Naast fietsenmakers zijn het ook fietsers.Oké, maar hier is de wet van de remmende voorsprong ook nog wel van toepassing. Er zijn best wat innovaties geweest die door diverse mensen voorgesteld zijn waar zij bewust niet voor gekozen hebben, terwijl ze op zich wél werken.
Eén daarvan had zelfs het bedrijf Intercity Bike en de DF als gevolg; daar zijn er per productiejaar gewoon meer van verkocht dan van de Quest.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.