31-May-2024, 10:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-May-2024, 10:22 AM door 365cycle.)
Da's eigenlijk ook nog wel een interessante om een keer een uitgebreide post aan te wijden Wim!
De ruimte in een velomobiel - of het gebrek daaraan - worden niet alleen bepaald door de vorm van die velomobiel en de lengte van jouw benen, maar ook door de manier waarop je fietst.
Als je je voet "strekt" belast je je kuit wat meer en wordt je been dus wat langer. Je voet zit dan horizontaler in de fiets, je hak komt dan verder van de bodem, je tenen ook dichter bij de voorkant.
Als je je onderbeen redelijk ontspannen laat trap je je hak bij wijze van spreken voorbij je tenen, en staat je voet dus heel verticaal aan het einde van je slag. Dit geeft aan de bovenkant vaak wel wat ruimte (ivm de vrijwel altijd steil aflopende neus), maar aan de onderkant is de kans veel groter dat je de bodem of op een drempel zelfs de grond (bij een open onderkant) gaat raken.
Dit hoort van nature bij jouw manier van bewegen en is dus heel persoonlijk. Tenzij je met blessures zit die je (in samenwerking met bijvoorbeeld een fysiotherapeut) probeert op te lossen zou ik dit gegeven vooral als feit beschouwen, en niet proberen je manier van bewegen aan te passen aan je fiets.
Mijn feit: Ik heb laatst een stukje film van mezelf op een open ligger bekeken en zie dat ik niet alleen strek bij de uitgaande slag, maar m'n tenen ook naar m'n neus toe trek als ik m'n knie optrek. Waarschijnlijk zorgt dit ervoor dat ik met mijn lengte (ruim 1.9m), schoenmaat 50 en een redelijk ver naar voren staande stoel toch probleemloos in een Bülk pas. En een mazzeltje, want mijn nek en bovenrug zijn heel gevoelig, het is voor mij dus echt geen optie om daar wat ruimte bij te "smokkelen" door de stoel iets te ver achterover te laten liggen.
De ruimte in een velomobiel - of het gebrek daaraan - worden niet alleen bepaald door de vorm van die velomobiel en de lengte van jouw benen, maar ook door de manier waarop je fietst.
Als je je voet "strekt" belast je je kuit wat meer en wordt je been dus wat langer. Je voet zit dan horizontaler in de fiets, je hak komt dan verder van de bodem, je tenen ook dichter bij de voorkant.
Als je je onderbeen redelijk ontspannen laat trap je je hak bij wijze van spreken voorbij je tenen, en staat je voet dus heel verticaal aan het einde van je slag. Dit geeft aan de bovenkant vaak wel wat ruimte (ivm de vrijwel altijd steil aflopende neus), maar aan de onderkant is de kans veel groter dat je de bodem of op een drempel zelfs de grond (bij een open onderkant) gaat raken.
Dit hoort van nature bij jouw manier van bewegen en is dus heel persoonlijk. Tenzij je met blessures zit die je (in samenwerking met bijvoorbeeld een fysiotherapeut) probeert op te lossen zou ik dit gegeven vooral als feit beschouwen, en niet proberen je manier van bewegen aan te passen aan je fiets.
Mijn feit: Ik heb laatst een stukje film van mezelf op een open ligger bekeken en zie dat ik niet alleen strek bij de uitgaande slag, maar m'n tenen ook naar m'n neus toe trek als ik m'n knie optrek. Waarschijnlijk zorgt dit ervoor dat ik met mijn lengte (ruim 1.9m), schoenmaat 50 en een redelijk ver naar voren staande stoel toch probleemloos in een Bülk pas. En een mazzeltje, want mijn nek en bovenrug zijn heel gevoelig, het is voor mij dus echt geen optie om daar wat ruimte bij te "smokkelen" door de stoel iets te ver achterover te laten liggen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.