Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Reflectie op regelgeving m.b.t. het rijden op de rijbaan i.p.v.fietspad
#20
Hebben we deze al meegenomen? https://ligfiets.net/news/6314     Plannen om "zware e-bakfietsen" (breder dan 75 centimeter) naar het fietspad te verbannen. Want op de rijweg hebben de auto's er last van, of zo. Wat een absurd plan weer (van 2022, geen idee hoe dit verder gaat).


Zware e-bakfietsen op fietspad?
Gepubliceerd op dinsdag 12 juli 2022 om 21:19 uur
Zware e-bakfietsen, breder dan 75 cm, moeten volgens I&W in de toekomst het fietspad gebruiken.

Bestuurders van bakfietsen op meer dan twee wielen met een breedte boven de 0,75 m mogen nu zelf kiezen tussen de rijbaan en het verplichte fietspad. Dat gaat waarschijnlijk veranderen als nieuwe regels voor lichte elektrische voertuigen van kracht worden.
Deze mogelijke wijzigingen zijn dus, voorlopig, niet voor velomobielen die breder zijn dan 75 cm. Maar de argumentatie om deze zware e-bakfietsen naar het fietspad te verwijzen zijn op zijn minst discutabel.
 In een tussenrapportage maakt I&W (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, red.) de resultaten bekend van een studie naar zware e-bakfietsen (massa rijklaar > 75kg, maximumconstructiesnelheid 25 km/uur, maximaal 1,0 m breed en kentekenplichtig). Denk aan de bakfietsen van postbedrijven, maar ook de BSO-bus, de opvolger van de Stint, valt daaronder. Het argument is ook dat met snelheden tot 25 km/uur van de zware e-bakfiets het snelheidsverschil met het gemotoriseerd verkeer op een 50 km/uur rijbaan te groot is. Op 30 km/uur wegen met vrijliggend fietspad waar de limiet goed wordt nageleefd, zou de zware e-bakfiets veilig op de rijbaan kunnen rijden. Maar, zo stelt de nota, gezien het geringe aantal zou dit niet begrijpelijk en handhaafbaar zijn. Bovendien blijkt dat de limiet op deze wegen vaak wordt overschreden.
De auto(-mobilist) wint dus, weer, in deze constructie om de verkeerde redenen.
Natuurlijk is de grote opkomst van bakfietsen in bebouwde kom toe te juichen samen met het beperken van vrachtauto’s en bestelbusje, maar om die bakfietsen naar de smalle en drukke fietspaden te verbannen, werkt contraproductief voor fietsers.
Bakfietsen tussen het autoverkeer zorgt voor een gematigder snelheid, bij 50 km-wegen (veiliger).
Dat bakfietsen ook niet tussen het autoverkeer mogen bij de maximum snelheid van 30 km/u is verbijsterend (5 km/u snelheidsverschil! Maakt het snelheidsverschil op het fietspad tussen deze deze logge bakfietsen en rustig rijdende tweewielfietser niets uit?).

Dat de snelheidslimiet door automobilisten vaak overschreden worden, gewoon: controle en beboeten (hebben we geen menskracht voor? Hoe wil je deze bakfietsenrijders dan controleren? Dode letter?). De auto's hebben aan de voorzijde en achterzijde nummerplaten, dus best wel herkenbaar. Of zijn er te veel overtreders bij de automobilisten? Dat kan en mag toch geen argument zijn om deze automobilisten een carte blanche te geven?

Bovenstaande werd ‘in het ene kamertje van Fietsberaad’ (eigenlijk: I&W) bedacht, terwijl ‘in een kamertje verderop’ het volgende werd besloten: fietspaden horen breder te zijn (minimaal 2,30 m, en brom-, snor- en racefietsers naar de rijbaan, en daarmee ook de eventuele zware e-bakfiets). Zestig procent van de bestaande fietspaden zijn momenteel te smal, smaller dan die 2,30 m.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Reflectie op regelgeving m.b.t. het rijden op de rijbaan i.p.v.fietspad - door PieterTrapt - 31-May-2024, 01:16 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 27 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
spiegels
Uiteindelijke oploss...Boyd Maduro — 09:50 PM
Medeliggers onderweg
Yes! Gooimeerdijk-W...LigfietsWilsum — 09:24 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Soms gun je mensen e...ZoefZoef — 06:45 PM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Inmiddels wel? Ik ...Wim -de roetsende — 05:45 PM
NS neemt vanaf 1 juli geen ligfietsen m...
Eergisteren op het s...Lopopodium — 05:05 PM
Medeliggers onderweg
In Leidschendam, op ...Lopopodium — 05:00 PM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Inmiddels wel? Ik da...Imaro de Zoeker — 04:49 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ja, ik had die dus n...Arend-Jan — 02:27 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Dat is bij de nieu...Wim -de roetsende — 02:23 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ja, wellicht. En er ...Arend-Jan — 02:04 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
De Snoek(/L) is ...Wim -de roetsende — 01:54 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Ik raak beide kanten...Arend-Jan — 01:32 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
En mijn schouders ...Wim -de roetsende — 01:27 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
En mijn schouders me...Arend-Jan — 01:17 PM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Inmiddels heb ik p...Wim -de roetsende — 11:04 AM
Challenge Chamsin-E - 2022 - zgan - van...
Inmiddels heb ik pb ...Imaro de Zoeker — 10:55 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
39cm schouderbreedte...Wim -de roetsende — 10:50 AM