01-Jun-2024, 10:25 AM
Ik was begonnen met hartslagmeting omdat ik merkte dat ik geen stabiele snelheid had. De ene dag was het stroop en de andere dag vloog ik, terwijl ik geen aantoonbare reden kon vinden. Nu rijd ik heel stabiele snelheden, dus neem ik niet meer de moeite om een band om te doen.
Wat ik merk/denk te merken bij mijn cadans dat er sweet spots zijn. Op lange stukken met goed asfalt rijd ik 37 km/h met een cadans van 78 met het gevoel dat ik dat uren kan volhouden. Het kan soms best op een cadans van 73 to 83 wisselen, maar ik merk dat 78 het meest 'ontspannen' rijd. Maar volgens mij is mijn sweet spot bij de volgende versnelling niet mer op 77, maar hoger. Vandeweek met 48 km/h op de dijk zat ik op cadans 85, maar ik denk dat dat weer net boven mijn sweet spot voor die versnelling is.
110-120 komt soms bij mij ook wel voor, als ik snel wil optrekken naar mijn kruissnelheid. Maar ik ben geen sprinter van nature, dus gebeurt dat alleen als de omstandigheden mij dwingen. Bijvoorbeeld snel willen optrekken omdat ik anders later een moeilijke inhaalmanouvre moet maken. Normaal trek ik op to net boven de 30 km/h om dan de 'zware' versnelling op te zetten. En dan ga ik stoppen met optrekken en op gevoel de juiste cadans vinden, die dan meestal uitkomt op mijn sweet spot, met de bijbehorende snelheid. Als ik na een minuut of zo niet die snelheid haal, schakel ik terug om weer in een betere cadans te komen. Vanuit een fysio-oogpunt gezien misschien niet de beste keuze, maar voelend vanuit mijn lichaam lijkt dit voor mij persoonlijk wel de juiste keuze.
Wat ik merk/denk te merken bij mijn cadans dat er sweet spots zijn. Op lange stukken met goed asfalt rijd ik 37 km/h met een cadans van 78 met het gevoel dat ik dat uren kan volhouden. Het kan soms best op een cadans van 73 to 83 wisselen, maar ik merk dat 78 het meest 'ontspannen' rijd. Maar volgens mij is mijn sweet spot bij de volgende versnelling niet mer op 77, maar hoger. Vandeweek met 48 km/h op de dijk zat ik op cadans 85, maar ik denk dat dat weer net boven mijn sweet spot voor die versnelling is.
110-120 komt soms bij mij ook wel voor, als ik snel wil optrekken naar mijn kruissnelheid. Maar ik ben geen sprinter van nature, dus gebeurt dat alleen als de omstandigheden mij dwingen. Bijvoorbeeld snel willen optrekken omdat ik anders later een moeilijke inhaalmanouvre moet maken. Normaal trek ik op to net boven de 30 km/h om dan de 'zware' versnelling op te zetten. En dan ga ik stoppen met optrekken en op gevoel de juiste cadans vinden, die dan meestal uitkomt op mijn sweet spot, met de bijbehorende snelheid. Als ik na een minuut of zo niet die snelheid haal, schakel ik terug om weer in een betere cadans te komen. Vanuit een fysio-oogpunt gezien misschien niet de beste keuze, maar voelend vanuit mijn lichaam lijkt dit voor mij persoonlijk wel de juiste keuze.