Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tegen 10 september moet mijn VM-conditie toppie zijn. Tips?
#11
Staar je niet te blind op de gemiddelde snelheid, die hangt naast je conditie ook van een heleboel andere factoren af. De infrastructuur, de bergjes die je tegenkomt, verkeersdrukte, rode verkeerslichten etc.

Ik fiets al jaren dezelfde vlakke route naar mijn werk. Hier ben ik in 600 meter het dorp uit, dan ongeveer 8 km langs een grote weg rechtdoor op vrijliggend fietspad en dan nog 2 km door het dorp waar ik werk.

Met de ligfiets reed ik ongeveer 25 km/h gemiddeld. De kruissnelheid lag daarbij ongeveer op 30 km/h. ( dus de snelheid die gewoon rechtdoor op de teller stond) Met mijn houten eigenbouw Velomobiel ging het naar 28 gemiddeld. (kruissnelheid 30-35) Met de Milan GT kom ik net boven de 30 uit, de kruissnelheid ligt daarbij op 40 en soms nog duidelijk hoger). Het laatste stukje doe ik dan wat rustiger aan. Maar toch verlies ik in het dorp snelheid, ook kan ik bij de zijstraatjes langs de rechte weg niet door knallen. Stel dat er wel iets komt, dan sta ik met 40 echt niet op tijd stil en er liggen wat kleine hobbeltjes die bij 45 km/h toch wel interessant worden. De fiets springt dan wat op, verlaat kort het asfalt. Kortom bij iedere zijstraat moet de snelheid er wel een beetje uit. De Milan blijft ook heel erg lang zijn snelheid houden.

Bijna iedere fietser die ik ken, die bekend is met die weg, vindt het een saai recht stuk. Die merken de bochtjes waar het fietspad uit de voorrang gaat niet eens. Met de Milan zijn het wat korte sprintjes met tussendoor uitrollen geworden.

Als je naar het gemiddelde vs kruissnelheid kijkt, dan zie je dat mijn kruissnelheid met 15 km/h omhoog is, het gemiddelde maar 5 km/h.

Ik fiets ook veel in Duitsland, het is deels een erg rustig en leeg gebied hier vlak over de grens. Alleen de wissel van geasfalteerd Fietspad naar de Rijbaan voor auto's levert zo al zo'n 5 km/h extra op. Beter asfalt, minder boomwortelhobbels, minder scherpe bochtjes, beter zicht enz. Bij gevoelsmatig dezelfde inzet.

Qua trainen, met al die ambitie is het goed om je ook even te verdiepen in het fenomeen Overtraining. Dat is heel goed mogelijk, en als je daarin belandt, leidt meer trainen tot nog slechtere resultaten. Wees realistisch met je ambities. Die bultjes trekken het gemiddelde ook naar beneden, zeker als je van de afdaling niet kunt profiteren.

Omdat ik maar niet herstelde na covid en me een wrak voelde heb ik toen ook maar een test laten doen. Ik kwam met moeite de trap naar de 2 verdieping op, was buiten adem en fietsen lukte ook nauwelijks. Voelde me een bejaarde. Bleek keurig op het gemiddelde qua longinhoud en vo max voor een 50 jarige (en dat was ik) te zitten. Gelukkig gaat het nu 2 jaar verder weer beter.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Tegen 10 september moet mijn VM-conditie toppie zijn. Tips? - door Jeroen S - 01-Jun-2024, 12:33 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Nieuwe banden Continental Contact Urban ...
Ik had het al eerder...Raymond — 11:27 AM
verschil Snoek en Snoek L
Open wielkasten he...Frutsel — 11:20 AM
verschil Snoek en Snoek L
Open wielkasten hebb...Willeke_IGKT — 10:18 AM
verschil Snoek en Snoek L
Ja, hij ziet er wel ...Atrike — 10:13 AM
verschil Snoek en Snoek L
Maar nu zal die ...Hardloper — 10:10 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Deze kende ik...Hardloper — 10:01 AM
verschil Snoek en Snoek L
Dat denk ik ook. Dat...Atrike — 09:26 AM
verschil Snoek en Snoek L
Ik denk niet dat er ...Jeroen S — 08:40 AM
wat ze zeggen
Om er op te kunnen f...Roepers — 08:37 AM
plokke plokke plok. vering geluiden
Het smeren is redeli...Jeroen S — 08:32 AM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Kijk met gebruiksaan...Jeroen S — 08:16 AM
velomobileworld.com
De mallen die gebrui...Jeroen S — 08:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hallo Datakneder, ik...Jeroen S — 07:43 AM
wat ze zeggen
Bijna goed: Sint-M...Bacchus — 07:42 AM
velomobileworld.com
Plus de specifieke o...Bob Hagendijk — 07:02 AM
Hoe lang doe je gemiddeld met 1 batteri...
Als mijn accu ongeve...Wim -de roetsende — 06:24 AM
velomobileworld.com
In 2023 verkocht vel...Wim -de roetsende — 06:13 AM