Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tegen 10 september moet mijn VM-conditie toppie zijn. Tips?
#1
Ik ben nooit echt sportief geweest. Buiten dan niet met de wagen naar het werk, maar steeds met de Stromer sinds mid-2015. Iets van basisconditie heb ik dus wel. Op het moment van schrijven heb ik 2 weken en zo'n 400km met de VM gereden en ja dat voel ik wel in de beentjes. Achteraf gezien: "Stromeren" is helemaal niet zo sportief wezen als ik dacht, maar goed Rolleyes .

Dat terzijde, mijn plan is nu om vanaf nu de Stromer niet meer te nemen (behoudens uitzondering) maar telkens 3x/week met de VM naar het werk te gaan. Dagelijks zo'n 60-70km afhankelijk van de route. Mijn doel is om tegen dat mijn QV geleverd is, dat mijn coditie een pak beter is dan nu. Graag zou ik toch 30km/h gemiddeld willen kunnen halen zonder mezelf helemaal dood te rijden. Mijn max gemiddelde zit nu op 26km/h. Ik weet niet of het haalbaar is om daar per maand 1km/h bij te kunnen pietsen maar goed Smile

Ik heb een hartslagmeter, een cadansmeter komt er waars ook vrij snel. Die power meter gaat nog even wachten want dat kost toch ook weer wat. Verder heb ik voorlopig als "trainings" ongeveer 7u/week velomobielen. Maandag/dinsdag/woensdag 's morgens 1h:10 en 's avonds 1h:10 (heel ruw genomen) en dan donderdag t.e.m. zondag zo goed als niets doen om voldoende tijd te hebben om de benen te laten recuperen. Er kan eventueel op termijn ook wel een rustige training bij of zo, als ik in het weekend eens gelost word, door moeder de vrouw Angel . Mijn voedingspatroon heb ik ook al wat aangepast. Wat gezonder, al eet ik nog niet echt specifiek op "sporten" of zo.

Op langere termijn zou ik wel langere dagtrips willen gaan maken (200km), maar mijn focus ligt nu vooral op mijn woon-werkverkeer zo vlot mogelijk laten gaan, zonder het onderste uit de kan te halen (40km/h gemiddeld zou lachen zijn maar is geen doel op zich voor mij). Ik denk dat ik op normale ritten met de STromer ergens rond de 33km/h - 35km/h gemiddeld zat met een uitschieter naar 40.2km/h gemiddeld, al was dat best "vlammen".

Wat zou jullie advies zijn aan mij? Lijkt 30km/h gemiddeld een haalbaar doel tegen ongeveer mid-september mits ik zo goed als elke dag blijf fietsen? Zijn er misschien nog dingen die ik totaal over het hoofd zie?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Het lijkt mij zeker een haalbaar doel, gezien de progressie die je in je korte tijd in een vm al maakt. Naast je conditie verbeteren moet je ook niet vergeten om de combinatie fiets/berijder te optimalizeren. Is het stoeltje ideaal voor jouw lichaam? In welke stand staat die op het best? Welke verzetten zijn een fijne combinatie voor jou?

Ook moet je ontdekken welke fietsstijl bij jou past. Zeker in een vm is het niet altijd raadzaam om op elk deeltraject het maximum er uit te halen om je gemiddelde te verbeteren. Beter energie sparen op stukjes waar je toch al geen al te hoge snelheden haalt, om dat later op lange rechte stukken weer in te halen door te vlammen. Dat werkt in ieder geval voor mij.

Maar blijf vooral luisteren naar je lichaam. Als je merkt dat je gemiddelde (een bepaalde dag) lager ligt, jaag jezelf dan niet op.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Met 210km per week zou het mij verbazen als je over 3 maanden niet een gemiddelde van 30 haalt.
Gewoon lekker je kilometers maken!

Het blijft mij verbazen dat mensen denken dat je van een fiets met hulpmotor een goede conditie krijgt.  Big Grin
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Jeroen S , Willeke_IGKT
#4
Ik sluit me aan bij Datakneder: dat is een realistisch doel met een velomobiel. Neem daarbij wel in ogenschouw trouwens dat winter- vs zomersnelheden behoorlijk verschillen in een velomobiel. 

Toen ik begon met de Quest dik anderhalf jaar geleden had ik een zelfde doel: 30 km/u gemiddeld op langere stukken. Een jaar eerder had ik mijn speed pedelec aan de wilgen gehangen voor een tweewiel ligger waarmee ik 3 a 4x per week 27km enkele reis woon-werk reed, dus had al wel wat conditie en ligfietservaring opgebouwd in de juiste houding ;-) Hoe dan ook: ik fietste mijn eerste Quest tocht (ik heb een oudere glasvezel Quest) van 55km al met 31 km/u gemiddeld. 

Heden ten dage zitten vrijwel alle ritten boven de 30 km/u gemiddeld: winter, zomer. Alleen bij ritten van >100km zit het er iets onder. (geen bewogen gemiddeldes trouwens). Mijn enige 'sport' is fietsen, vooral functioneel eigenlijk maar wel redelijk veel: ik gebruik de auto alleen indien noodzakelijk. 

Ik roep wel eens gekscherend dat als je wat streng naar de pedalen kijkt in een velomobiel, het ding al 30 km/u rijdt ;-)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik zou je willen aanraden voor je die gemiddeldes weet te halen. Dat je eerst goed je traject kent, weet hoe lang je rem weg is. Waar de riskante stukken zijn op je traject. Verder dat je helemaal een bent geworden met je VM. Want een hoge snelheid hebben is 1 ding, verantwoordelijk om gaan met de snelheid is ook een ding.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#6
(01-Jun-2024, 11:11 AM)TimSch schreef: Ik sluit me aan bij Datakneder: dat is een realistisch doel met een velomobiel. Neem daarbij wel in ogenschouw trouwens dat winter- vs zomersnelheden behoorlijk verschillen in een velomobiel. 

En dit lijkt voor een QV méér te gelden dan voor andere modellen. Heb een Quest gehad, een Milan GT, nu een verlengde QV en 1200km in een SnoekL gereden (de mijne haal ik komende week op!) en de QV heeft de meeste last van kou of andere sub-optimale condities (wind en regen vertragen hem ook meer dan andere modellen, ervaar ik). 

QV blinkt uit in praktisch nut, en klimt ook verrassend goed (echt beter dan ik verwachtte, ondanks het gewicht). Maar het is niet het beste model om écht lange afstanden bij hoge snelheid mee af te leggen. 

Succes met trainen. 
Veel km's maken helpt natuurlijk, zeker als je van weinig start. Maar vergeet niet te variëren. Altijd op hetzelfde tempo/inspanning is minder efficiënt qua opbouw.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#7
Als aanvulling op wat hierboven al allemaal geschreven is:
Probeer vooral niet iedere dag knalhard te rijden. Ik ben ook met woon-werkritten begonnen, en hoewel veel rijden heel goed is, is heel veel hard rijden afbraaktraining. Na twee weken te hard rijden was ik consequent verkouden of had ik een ander virusje te pakken.
Ook met relatief rustige training komt die conditie wel. Aan de andere kant: Als je een Strömer gewend bent, is je huidige training misschien wel relatief rustig Big Grin

Een mooi begin is het om eerst je hartslagzones te leren kennen. Er is theorie over, maar dat is niet meer dan een benadering.
Maar trek bijvoorbeeld eens vol door, tot het écht niet meer gaat, bergop bijvoorbeeld. Hoe hoog komt je hartslag dan?
Met je maximale hartslag en je rusthartslag kan je heel mooi de zones vaststellen. En dan:

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(01-Jun-2024, 11:06 AM)voodoo schreef: Het blijft mij verbazen dat mensen denken dat je van een fiets met hulpmotor een goede conditie krijgt.  Big Grin

Dat dacht ik dus echt Doh . Ik ging van helemaal niets naar dagelijks met de Stromer 10h/week fietsen. Dat heb ik toen echt gemerkt aan mijn conditie (die stond voor ik begon waarschijnlijk op -10 Smile ) . Ik vermoed dat ik daarmee dacht dat mijn conditie best OK was.

Gelukkig ben ik nooit in groep gaan rijden. Mijn idee van "die goede conditie" had dan rap aan diggelen gelegen   Big Grin .
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Mwah, het is zeker niet zo dat Strömer rijden helemaal niets voor je conditie doet. Ik heb deze week een E-cargobike gekocht (met name om de periode tot de QV klaar is te overbruggen, zodat ik toch met m'n zoon op pad kan). Misschien ligt het aan dat ik gewend ben om vrij hard te werken en daardoor harder trap dan noodzakelijk, maar mijn hartslag stijgt toch nog wel naar 90-100 bpm, wat ongeveer het dubbele is van m'n rusthartslag.

Fietsen op eigen kracht is gewoon enorm intensieve duursport, je lijf moet dan echt wennen aan die specifieke inspanning. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld hardlopen: Mijn hart en longen zijn dankzij het fietsen meer dan sterk genoeg om een hele marathon te lopen; geloof dat mijn Garmin de tijd ergens laag in de 3 uur inschat (op basis van mijn hobbeltjes van 5-8 km). Ik weet echter ook zeker dat ik dat nooit ga halen, m'n benen geven het waarschijnlijk ergens tussen de 10 en 20 km wel op Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(01-Jun-2024, 11:35 AM)Hardloper schreef: Waar de riskante stukken zijn op je traject.

Helemaal mee eens. Eerste keer dat ik over een bepaald fietspad denderde tegen >45km/h. Geen huizen/inritten of dergelijke dus het ging wel, en lekker vals plat naar beneden. Leuk.

Toen plots een hobbel in de weg vnl aan 1 kant en even airborne geweest. Dat was echt schrikken.

(01-Jun-2024, 11:55 AM)365cycle schreef: Als aanvulling op wat hierboven al allemaal geschreven is:
Probeer vooral niet iedere dag knalhard te rijden. Ik ben ook met woon-werkritten begonnen, en hoewel veel rijden heel goed is, is heel veel hard rijden afbraaktraining. Na twee weken te hard rijden was ik consequent verkouden of had ik een ander virusje te pakken.

Ik denk dat wat dat betreft het wel goed zit. Doseren doe ik wel op dat vlak. Ik weet dat ik 's avonds nog terug naar huis moet en meestal de dag erna om 05:10 weer in de velomobiel zit. Dus het gaat voorlopig rustigaan.

Maar die zone 2 , ik denk dat ik daar 90% van de tijd wel in zit. Misschien tijdens die beklimmingen zone3 of hoger.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#11
Staar je niet te blind op de gemiddelde snelheid, die hangt naast je conditie ook van een heleboel andere factoren af. De infrastructuur, de bergjes die je tegenkomt, verkeersdrukte, rode verkeerslichten etc.

Ik fiets al jaren dezelfde vlakke route naar mijn werk. Hier ben ik in 600 meter het dorp uit, dan ongeveer 8 km langs een grote weg rechtdoor op vrijliggend fietspad en dan nog 2 km door het dorp waar ik werk.

Met de ligfiets reed ik ongeveer 25 km/h gemiddeld. De kruissnelheid lag daarbij ongeveer op 30 km/h. ( dus de snelheid die gewoon rechtdoor op de teller stond) Met mijn houten eigenbouw Velomobiel ging het naar 28 gemiddeld. (kruissnelheid 30-35) Met de Milan GT kom ik net boven de 30 uit, de kruissnelheid ligt daarbij op 40 en soms nog duidelijk hoger). Het laatste stukje doe ik dan wat rustiger aan. Maar toch verlies ik in het dorp snelheid, ook kan ik bij de zijstraatjes langs de rechte weg niet door knallen. Stel dat er wel iets komt, dan sta ik met 40 echt niet op tijd stil en er liggen wat kleine hobbeltjes die bij 45 km/h toch wel interessant worden. De fiets springt dan wat op, verlaat kort het asfalt. Kortom bij iedere zijstraat moet de snelheid er wel een beetje uit. De Milan blijft ook heel erg lang zijn snelheid houden.

Bijna iedere fietser die ik ken, die bekend is met die weg, vindt het een saai recht stuk. Die merken de bochtjes waar het fietspad uit de voorrang gaat niet eens. Met de Milan zijn het wat korte sprintjes met tussendoor uitrollen geworden.

Als je naar het gemiddelde vs kruissnelheid kijkt, dan zie je dat mijn kruissnelheid met 15 km/h omhoog is, het gemiddelde maar 5 km/h.

Ik fiets ook veel in Duitsland, het is deels een erg rustig en leeg gebied hier vlak over de grens. Alleen de wissel van geasfalteerd Fietspad naar de Rijbaan voor auto's levert zo al zo'n 5 km/h extra op. Beter asfalt, minder boomwortelhobbels, minder scherpe bochtjes, beter zicht enz. Bij gevoelsmatig dezelfde inzet.

Qua trainen, met al die ambitie is het goed om je ook even te verdiepen in het fenomeen Overtraining. Dat is heel goed mogelijk, en als je daarin belandt, leidt meer trainen tot nog slechtere resultaten. Wees realistisch met je ambities. Die bultjes trekken het gemiddelde ook naar beneden, zeker als je van de afdaling niet kunt profiteren.

Omdat ik maar niet herstelde na covid en me een wrak voelde heb ik toen ook maar een test laten doen. Ik kwam met moeite de trap naar de 2 verdieping op, was buiten adem en fietsen lukte ook nauwelijks. Voelde me een bejaarde. Bleek keurig op het gemiddelde qua longinhoud en vo max voor een 50 jarige (en dat was ik) te zitten. Gelukkig gaat het nu 2 jaar verder weer beter.
Antwoord }
#12
Tip: wat niet mag ontbreken om goed & preventief naar het lichaam te luisteren is een:....... stethoscoop ;-)
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(01-Jun-2024, 12:33 PM)Jeroen S schreef: Bijna iedere fietser die ik ken, die bekend is met die weg, vindt het een saai recht stuk. Die merken de bochtjes waar het fietspad uit de voorrang gaat niet eens. Met de Milan zijn het wat korte sprintjes met tussendoor uitrollen geworden.
Dat heb ik nu met de E-cargo ook wel hoor. Het is even geleden dat ik voor het laatst een bakfiets gebruikte. Stukken waar ik met de velomobiel 40+ kruis en de vouwfiets soms over de 30 trap duren echt lang @ 25 km/h Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Mijn eerste keer wat ik zo herinner over de 50km/u was tussen 2 rotondes in waar ik vaak langs heb gelopen en ook per velo al meerdere keren heb gedaan
@365cycle als je echt de marathon ooit wilt lopen . Eerst enkele halve doen en neem de tijd. Ga geen tijd druk opleggen om onder de 4 uur binnen willen zijn. Wat ik wel wou. En dan te snel weer heb gelopen na een plas pauze. Om dan na 37 a 38km last te hebben van de knieën. Maar wanneer ik die niet had, was ik misschien wel onder de 3:30 uitgekomen. Nu met strompelen en verzorging van de EHBO onder de 4 uur. Nee heb hem niet gestopt de tijd  Big Grin Angel
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Misschien moet ik mijn traject ook nog eens onder de loep nemen. Dat gaat inderdaad ook wel wat maken.

Nu heb ik ook nog eens gekeken naar het aantal weken tussen dat ik ben begonnen met velomobielen en de verwachte levertermijn. Dat is 15 weken, waarschijnlijk wordt dat 16 à 17 weken. Lijkt me dat mijn conditie dan echt wel een PAK beter gaat zijn dan ze nu is.

Hier nog het vervolgvan het filmpje dat eerder in dit draadje werd gepost. Spoiler alert selecteer de lege ruimte onder deze video om verder te kunnen lezen,.


Wel interessant om te zien hoeveel extra power ze uit haar benen krijgt. Voor een velomobiel lijkt me dat wel een groot verschil in "cruise snelheid" te geven. Misschien wel de kanttekening dat ze ooit blijkbaar "elite" level is geweest. Dus ze zal zoals de man in het filmpje zegt, sneller dan gemiddeld terug op "niveau" zitten. Maar toch impressive!
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Ook nog iets om rekening mee te houden is misschien iets precieser je doel te stellen. Veel videos gaan over trainen. Dat houd in dat je het doet met meestal een specifiek doel, de wedstrijd. Als jouw doel is één keer in je leven het traject te kunnen voltooien met een gemiddelde boven de 30. Dat je daarna een week lang een wrak bent doet er dan niet toe.

Als je doel is altijd alle dagen met een gemiddelde boven de 30 te rijden, geef ik je niet veel kans. En ja, de eerste keer dat je dat traject doet boven de 30 ga je je wel herinneren. Maar ik denk dat het prettig zou zijn als je je een keer realiseert dat je een hele week boven de 30 hebt gereden en je gewoon gefunctioneerd hebt. Zou ik in jouw situatie zitten zou ik het gewoon niet zien als training, maar je dagelijkse rit. En af en toe eens een keer echt proberen snel te zijn, als je merkt dat het lekker gaat en het verkeer ook meezit. Dan denk ik dat die 30 eerder komt dan je denkt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(01-Jun-2024, 02:38 PM)datakneder schreef: Als je doel is altijd alle dagen met een gemiddelde boven de 30 te rijden, geef ik je niet veel kans. 
Ik had gisteren maar de helft van de afstand gereden dan ons rondje. Ik heb minder op de snelheid gelet, om die niet te hoog te houden.
Gisteren lag het gemiddelde op 21,5km/u . Maar ons rondje lag op gemiddeld 22,1 km/u.
Wat ik hiermee wil zeggen, door sneller te willen zijn ben je echt niet altijd sneller. Door de snelheid gewoon los te laten, maar gewoon lekker probeert te rijden, dan ben je waarschijnlijk veel minder snel moe. En misschien ben je dan ook nog wel sneller op je bestemming ook.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#18
Ik sluit me aan bij de andere adviezen: gewoon veel doen. Dus ook op een inspanningsniveau dat je veel kunt blijven doen. Als je het bij die drie dagen forenzen wil houden is het op de heenweg lekker rustig aan doen, "vogeltjes kijken" zoals dat heet. Terug misschien wat vlotter, een paar keer lekker aanzetten waar het kan en dat goed voelt. Wil je op de tussendagen ook rijden, dan zou ik alles rustig aan doen.
Op een hartslagmeter heet dat dan inderdaad "Zone 2" (iig bij Garmin en ik dacht ook bij Polar: Z1/Z2/Z3/Z4/Z5) waar het in de Nederlandse literatuur vaak D1 heet.
(H[erstel] / D[uur]1 / D2 / D3 / W[eerstand])

Manon is voormalig topsporter. Van de ene kant geldt dus inderdaad wat je zegt, van de andere kant heeft ze ook psychisch meer ervaring en discipline met trainen en kent ze haar lichaam beter waardoor ze bij zo'n test ook verantwoord dieper kan gaan. Het principe geldt echter universeel: Een gezond mens kan vrijwel onbeperkt zone 2 trainen. Als je de tijd hebt, maak je de snelste progressie door zone 2 te trainen omdat je dan het grootste trainingsvolume kan maken. Als je niet elke dag wilt fietsen kun je de rustdag voor herstel gebruiken en dus iets meer gas geven de dag ervoor. Dan groei je minder snel dan elke dag fietsen maar sneller dan om de dag enkel in zone 2.

Voor jou geldt bovendien dat je ook een hoop te ontdekken hebt: hoe gedraagt de fiets zich precies, hoe hard kan ie de bocht om, hoe hard kun je remmen, hoe werkt het met andere omstandigheden, nat, glad, hobbels, klinkers, klimmen, dalen, fietspad, rijbaan. En wat voor routes kun je rijden in de buurt, hoeveel omrijden is het waard om een vervelend verkeerslicht of een steile klim te missen of op een drukke kruising niet linksaf te moeten slaan.

(01-Jun-2024, 02:38 PM)datakneder schreef: Ook nog iets om rekening mee te houden is misschien iets precieser je doel te stellen. Veel videos gaan over trainen. Dat houd in dat je het doet met meestal een specifiek doel, de wedstrijd. Als jouw doel is één keer in je leven het traject te kunnen voltooien met een gemiddelde boven de 30. Dat je daarna een week lang een wrak bent doet er dan niet toe.
Goed punt. Verwar je doel ook niet met de afspraak die je met jezelf maakt. Spreek met jezelf iets af waar je controle over hebt. Iets van "ik ga iedere week drie keer met de velomobiel naar werk en terug." Je doel mag dan vager zijn en je hebt dan niet gefaald als je dat doel net niet gehaald hebt want je hebt jezelf namelijk aan je afspraak gehouden.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Bachus stipt het begin van trainingsleer aan. Daar zijn vele boeken over volgeschreven die lang niet allemaal hetzelfde vertellen. 80/20 kom je veel tegen: 80 % van je inspanning in zone twee en de rest flink daarboven. Ik train alleen serieus voor hardlopen, en daar doe ik dat niet. Zone 2 lopen is echt dodelijk saai, en ik loop toch echt om het leuk te hebben. Ik vul mijn looptraining aan met zone 2 op de woon werk fiets. Dat zijn dan weer bijna 4 uur per week.

Als je echt wil gaan trainen (en dat is niet hetzelfde als alleen meer fietsen, hoewel je daar uiteraard ook fitter en sneller van wordt) is het de moeite daar wat verschillende bronnen over te zoeken en daar uit te halen wat bij jou past. Of je zoekt een goede coach die je ligt.

Voor hardlopen heb ik veel gehaald uit “het duurloop misverstand” van Klaas Lok , en “Run elite” van Andrew Snow. Ik heb tot nu toe de grootste verbetering gehaald uit het veel meer doen van intervaltrainingen.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
#20
En wat is het kwaliteit van het fietspad of de weg want rolweerstand kan je gemiddelde ook veranderen.  En als ik dus sneller wil rijden moet ik dus vaak voor de weg kiezen hier in de stad.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(01-Jun-2024, 04:57 PM)Veloquest schreef: En wat is het kwaliteit van het fietspad of de weg want rolweerstand kan je gemiddelde ook veranderen.  En als ik dus sneller wil rijden moet ik dus vaak voor de weg kiezen hier in de stad.

En daar wringt het schoentje voorlopig bij mij. Mijn cruise-snelheid is nog niet hoog genoeg dat ik gemakkelijk de baan ga kiezen. Dan maar fietspad en gaat het gemiddelde natuurlijk flink omlaag omdat snnel rijden op veel fietspaden best gevaarlijk is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Ergens anders al vaker geschreven. Ik vind de gemiddelde snelheid niet zo belangrijk.

Het gaat mij meer om de kruissnelheid.

Ik heb op mijn woon-werk-verkeer van 15km enkele reis: 4 verkeerslichten, een fietsstraat waar ik voorrang moet geven en 3 rotondes.

Tja, mijn gemiddelde is nooit zo hoog. Als alles meezit, dan kom ik boven de 30km/u. Meestal is het echter 28km/u en als het druk is zelfs 26km/u. Mijn gemiddelde is ook nog een bewogen gemiddelde. 

Mijn kruissnelheid ligt echter tussen de 30 en de 45km/u. Meestal tussen de 35 en de 40km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#23
(01-Jun-2024, 05:55 PM)bucovaina schreef:
(01-Jun-2024, 04:57 PM)Veloquest schreef: En wat is het kwaliteit van het fietspad of de weg want rolweerstand kan je gemiddelde ook veranderen.  En als ik dus sneller wil rijden moet ik dus vaak voor de weg kiezen hier in de stad.

En daar wringt het schoentje voorlopig bij mij. Mijn cruise-snelheid is nog niet hoog genoeg dat ik gemakkelijk de baan ga kiezen. Dan maar fietspad en gaat het gemiddelde natuurlijk flink omlaag omdat snnel rijden op veel fietspaden best gevaarlijk is.

Hoe hard mag er gereden worden op de weg waar jij langskomt? Want hier in de stad mag je meestal 50 en als ik dan 30 rij dan wachten ze maar. En als ik van groningen richting assen ga mogen de autos 60 maar dan rij ik meestal ook 40 en ik merk dat de meeste bestuurders daar geen probleem mee hebben. en als ze het een probleem vinden dan toeteren ze een keertje bij het inhalen. en dat is het. Maar als ik daar op het fietspad zou gaan rijden kom ik niet boven de 25 uit en dan is op de weg rijden wel goed voor je gemiddelde. 
Maar misschien moet je het eens een keertje proberen als je ziet dat het wat rustiger is op de weg om te kijken hoe het aanvoelt. en hoe er op gereageerd wordt. 
En wat vooral ook belangrijk is als je op de weg fietst is het midden van de weg fietsen. want als je dan aan de rechterkant rijdt lijkt het net alsof je daar niet mag rijden maar het toch doet.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Bacchus , Willeke_IGKT
#24
(01-Jun-2024, 06:06 PM)Wim -de roetsende schreef: Ergens anders al vaker geschreven. Ik vind de gemiddelde snelheid niet zo belangrijk.

Het gaat mij meer om de kruissnelheid.

Met gemiddelde snelheid en kruissnelheid meet je verschillende dingen. Het eerste is hoe handig je bent en hoe snel je op bestemming bent. Het tweede is hoe groot je uithoudingsvermogen is en hoe je in het verkeer meekomt.

Ik snap je wel: want wat kan het je schelen dat je drie minuten eerder op kantoor bent? Bevestiging dat je motortje nog lekker loopt, is een stuk waardevoller.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
#25
Voor mij is de rit naar het werk meer om de conditie een beetje bij te houden. Vooral het in de winter doorfietsen scheelt heel veel tov de mensen die dat niet doen. Ik fiets al mijn hele leven naar het werk, en heb jaren dezelfde routes gereden. Mijn ervaring is dat er heel erg veel omstandigheden zijn die je snelheid beinvloeden die niets met je conditie te doen hebben. Zoals je zelf ook al merkte met je hele vroege tijdstip.

Met heel hard rijden win je misschien een 5 minuten, maar die verlies je dan weer omdat je ook onder de douche moet.

Zoals ik in mijn voorbeeld al aangaf, scheelt de veel hogere kruissnelheid maar een klein beetje in het gemiddelde. Op sommige routes, zeker als er veel verkeer is, of de infrastructuur wat te wensen overlaat, kun je gewoon niet hard. Op andere routes wel, maar dat is dan weer heel saai. Zoals de meneer die de hele tijd heen en weer scheurt met zijn Snoek over hetzelfde jaagpad.

Kijk voor je route eens wat om je heen, vraag als het mogelijk is collega's die ook met de fiets komen uit jouw richting, waar zij langs gaan. Soms ligt er parallel aan een grote weg, achter het huizenblok ofzo nog een tweede weggetje wat veel rustiger is.

Eventjes als voorbeeld, als ik naar de Kaufland in Emmerich rijdt, is de Speelbergerstrasse de weg die je met de auto pakt en de meest vanzelfsprekende fietsroute. Aan de andere kant van het blok ligt de Gerhard Cremerstrasse. Die is veel rustiger, geen fietspad wat bij iedere zijstraat bonk van een schuin randje moet en 5 meter verder bonk erop. Kruisingen zijn ook beter te overzien. Gewoon simpel en rustig doorrijden. Beide zijn in Streetview te zien.

https://www.google.nl/maps/@51.8460963,6...&entry=ttu

De meest logische route is niet altijd het prettigste.

Hier een stukje van mijn route naar mijn werk. https://www.google.nl/maps/dir/Hutteweg+...&entry=ttu

Je ziet een rare bocht om het dorp heen. Daardoor rijd ik een stuk om. Toch is dat het allersnelste, omdat ik overal door kan rijden, goed overzicht heb. De kortste weg rechtdoor bij Varsselder, dan krijg ik in Ulft veel plekjes waar ik heel langzaam moet rijden, of bijna altijd moet stoppen. Dat kost heel veel tijd. Een ander alternatief gaat langs de voordeur van de basisschool met zo'n 300 leerlingen, die rond diezelfde tijd aankomen als ik er langs rijd. Op de terugweg om 17.00uur is dat wel een ideale route.

Mijn advies; hard fietsen kun je beter op andere momenten doen als onderweg naar je werk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#26
Dat gemiddelde van 30km/h, ... Dat heb ik euh, vandaag gehaald. Niet bewogen gemiddelde, dat was 30,6km/h. Het ging echt super goed vandaag. Alleen, mijn gemiddelde hartslag was 159bpm. Misschien serieus overdreven, maar dus, het is zeker mogelijk op mijn traject om 30km/h te halen.

Nu conditie verder opbouwen, zodanig dat ik dit met een minder zware inspanning ook kan, want ik ben echt kapot nu.

Maar dus, het kan zeker, die 30km/h gemiddeld
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Bacchus , Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 7 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Voor voor heb ik 3...qv-tester — 03:50 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles...Atrike — 02:34 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
De GoCycle is in de ...365cycle — 01:59 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles o...qv-tester — 01:57 PM
Ligfietsen en velomobielen in Streetview
Maar dan nog, ik k...Hardloper — 01:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Oeps Tamelijk comp...365cycle — 01:18 PM
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Qu...
Passen Go-Cycles op ...Atrike — 01:10 PM
Alpha7 en RaptoBike
Jup. De stad in pakt...365cycle — 11:47 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik lees nu pas op de...Roepers — 10:38 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... mijn benen een p...bucovaina — 09:59 AM
Alpha7 en RaptoBike
Hangt van de route e...Arend-Jan — 07:29 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Of bedoel je dez...Tom Fekkes — 11:29 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Of bedoel je deze ...365cycle — 11:08 PM
Schakelen aan de voorkant
Op de Flevo heb ik ...datakneder — 10:25 PM
Schakelen aan de voorkant
Op de Flevo heb ik d...Merijn — 10:16 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Je kan ook een zieli...Lopopodium — 10:00 PM
Schakelen aan de voorkant
Met meerdere ketti...Wim -de roetsende — 09:55 PM