01-Jun-2024, 12:55 PM
Dank voor het openen van deze draad en je uitzoekwerk Datakneder.
Volgens mij is het heel simpel. je hebt namelijk motorvoertuigen, alles waar een grote motor inzit. Auto, vrachtauto, bromfiets, brommobiel. De andere categorie is voertuigen. Daarin past alles wat geen motor heeft incl fietsen. Voertuigen zijn fietsen, kruiwagens, handkarren, onbespannen wagens, bakfietsen. Waarin koetsen precies vallen, weet ik niet maar is voor ons ook niet zo relevant.
In de categorie voertuigen is er een subcategorie fietsen. Daaraan zijn een aantal regels verbonden, die zijn gerelateerd aan het aantal wielen en breedte. Meer dan 2 wielen, breder dan 75 cm, dan ben je geen fiets meer, maar wel een voertuig. Mag je je als voertuig gedragen en op de autorijbaan. Net als een BSO bus etc.
De wetgeving ontwikkeld zich meestal nogal traag en de automobilisten lobby is veel sterker dan die van Fietsers. Die verliezen het dus meestal, maar er zijn weinig landen waar het voor fietsers beter geregeld is als hier. Er wordt veel gerommeld met nieuwe voertuigen en subcategoriën. Denk aan de Stint, de Speedpedelec, de E step. Tja wat moeten we daar nu weer mee en het wordt ergens tussen geklungeld.
Bij onze oosterburen lijkt het iets duidelijker. Daar hebben de E stepjes dus gewoon een bromfietskenteken.
Volgens mij is het heel simpel. je hebt namelijk motorvoertuigen, alles waar een grote motor inzit. Auto, vrachtauto, bromfiets, brommobiel. De andere categorie is voertuigen. Daarin past alles wat geen motor heeft incl fietsen. Voertuigen zijn fietsen, kruiwagens, handkarren, onbespannen wagens, bakfietsen. Waarin koetsen precies vallen, weet ik niet maar is voor ons ook niet zo relevant.
In de categorie voertuigen is er een subcategorie fietsen. Daaraan zijn een aantal regels verbonden, die zijn gerelateerd aan het aantal wielen en breedte. Meer dan 2 wielen, breder dan 75 cm, dan ben je geen fiets meer, maar wel een voertuig. Mag je je als voertuig gedragen en op de autorijbaan. Net als een BSO bus etc.
De wetgeving ontwikkeld zich meestal nogal traag en de automobilisten lobby is veel sterker dan die van Fietsers. Die verliezen het dus meestal, maar er zijn weinig landen waar het voor fietsers beter geregeld is als hier. Er wordt veel gerommeld met nieuwe voertuigen en subcategoriën. Denk aan de Stint, de Speedpedelec, de E step. Tja wat moeten we daar nu weer mee en het wordt ergens tussen geklungeld.
Bij onze oosterburen lijkt het iets duidelijker. Daar hebben de E stepjes dus gewoon een bromfietskenteken.