05-Jun-2024, 11:57 AM
(05-Jun-2024, 09:36 AM)Bacchus schreef: In dit geval gaat het denk ik wel om een velomobiel, waar de extra massa ook meetelt. Daarbij vind ik dat Walter een punt wel onderbelicht laat: als jij samen met iemand op een koersfiets 30 km/u over vlak rijdt, verstookt de velonaut 80 W en de bukfietser 200 W. Gaat het dan 5% omhoog en de bukfietser blijft 200 W trappen, dan zakt het tempo naar 15 km/u en dan heeft de velonaut opeens 250 W nodig om bij te blijven.Ik ervaar dat nu eigenlijk andersom: M'n QV is nog niet klaar en voor m'n uk z'n nieuwe sport moet ik vaak net zo ver weg dat ik hem niet heen en terug zelf wil laten fietsen, dus gebruiken we de E-cargobike die ik kortgeleden aangeschaft heb.
Walter's argumenten klinken aannemelijk dat dat liggend makkelijker te leveren is dan bukkend maar je rijdt voor je gevoel wel opeens tegen een muur op waar je drie keer zoveel vermogen moet leveren om die ander bij te houden.
Ik ben sterk zat om zonder motor op die fiets te rijden, en wil ook nog wat beweging krijgen dus zeker op de terugweg trap ik 'm nog weleens door tot ruim boven waar de motor ondersteunt. Levert wel grappige statistieken op in Garmin Connect; op bochtige stukken is mijn hartslag dan 90-100 bpm, vervolgens loopt de snelheid op tot boven de 25,5 km/h en dan schiet de hartslag ineens omhoog naar 160 bpm, want dan helpt de motor niet meer
Het effect dat je beschrijft is echter gewoon velomobiel rijden, je hebt daarvoor geen bukfietser voor nodig die met je mee rijdt. Voordeel van het rustige vlakke stuk is wel dat je bergaf meer in de pap te brokkelen hebt. Dus als het een sporadisch klimmetje is en je bent er mentaal op voorbereid, komt het wel goed.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.