06-Jun-2024, 09:18 AM
Misschien nog een kleine status update van hoe het gaat met de overschakeling van Stromer naar velomobiel:
17 mei was ik de Quest gaan afhalen voor een testrit en de Stromer achter gelaten. Sindsdien heb ik dus niet meer met de Stromer kunnen rijden (en eerlijk gezegd daar ook geen behoefte meer toe gehad).
Gisteren heb ik de Quest voor een mini-onderhoudje achter gelaten en met de Stromer verder naar huis gereden. Als je een Stromer vaak gebruikt, vergeet je snel hoe veel die eigenlijk ondersteunt. Dus ipv op de hoogste stand zoals ik graag deed, op de middelste stand gezet en me helemaal suf gestampt op de Stromer. Hartslag boven de 160 gehouden, want het is de laatste "training" van deze week. Iets mag het hebben. Ergens dit weekend ga ik de Quest terug kunnen afhalen.
In verband met mijn conditie. Je leest vaak dat je na ongeveer 6 weken verbetering kunt verwachten als je begint te sporten. We spreken nu nét geen 3 weken verder en ik merk echt wel verschillen. Zo heb ik eergisteren echt alles gegeven wat er in me zat, toch zeker de laatste helft van mijn rit en ik dacht dat ik de volgende dag met de wagen ging moeten gaan, maar neen hoor. Toegegeven, ik voelde wel iets in mijn benen van vermoeidheid, maar ik ben gewon met de velomobiel gegaan, weliswaar op het gemak, maar het ging best. Ook merk ik dat ik veel minder snel buiten adem ben bij "alledaagse" activiteiten, die net dat ietsje meer inspanning vragen. Ook misschien stom, mijn vrouw heeft een elektrische fiets met fietskar erachter, waarmee we de kinderen naar school doen. Die gebruik ik nog wel, maar gewoon zonder ondersteuning en het deert me ook niet echt meer. Ervoor zette ik de ondersteuning ervan op max.
Niet alles is rozengeur en maneschijn overigens. Maandag ben ik met dikke tegenzin met de wagen geweest omdat mijn benen echt "op" voelden en dat in het begin van de werkweek (ik ga maa-din-woe naar het werk). Had ik de Stromer gehad, was ik waarschijnlijk daarmee gegaan. Maar dus, ... toch maar even rust genomen die maandag. Op die moment dacht ik wel: Heb ik wel een goede gok gedaan om voor een velomobiel te kiezen? Is dit toch niet wat hoog gegrepen? Toch wat twijfel. De dag erna dan toch een persoonlijk record gereden. Ik vermoed dat mijn conditie echt beter begint te worden en recuperatietijd van inspanningen een pak korter is dan ervoor.
Peter van Velo-cars zei gisteren ook nog tegen me dat hij ongeveer 1000km rekent eer je lijf wat gezet is naar een velomobiel. Ik zit ondertussen op ~600km. Ik ben dik over de helft
Dus ja, ik weet niet wat er nog allemaal gaat gebeuren binnen 3 weken (van de 6 wat je vaak leest), maar laat maar komen, ik heb er zin in
17 mei was ik de Quest gaan afhalen voor een testrit en de Stromer achter gelaten. Sindsdien heb ik dus niet meer met de Stromer kunnen rijden (en eerlijk gezegd daar ook geen behoefte meer toe gehad).
Gisteren heb ik de Quest voor een mini-onderhoudje achter gelaten en met de Stromer verder naar huis gereden. Als je een Stromer vaak gebruikt, vergeet je snel hoe veel die eigenlijk ondersteunt. Dus ipv op de hoogste stand zoals ik graag deed, op de middelste stand gezet en me helemaal suf gestampt op de Stromer. Hartslag boven de 160 gehouden, want het is de laatste "training" van deze week. Iets mag het hebben. Ergens dit weekend ga ik de Quest terug kunnen afhalen.
In verband met mijn conditie. Je leest vaak dat je na ongeveer 6 weken verbetering kunt verwachten als je begint te sporten. We spreken nu nét geen 3 weken verder en ik merk echt wel verschillen. Zo heb ik eergisteren echt alles gegeven wat er in me zat, toch zeker de laatste helft van mijn rit en ik dacht dat ik de volgende dag met de wagen ging moeten gaan, maar neen hoor. Toegegeven, ik voelde wel iets in mijn benen van vermoeidheid, maar ik ben gewon met de velomobiel gegaan, weliswaar op het gemak, maar het ging best. Ook merk ik dat ik veel minder snel buiten adem ben bij "alledaagse" activiteiten, die net dat ietsje meer inspanning vragen. Ook misschien stom, mijn vrouw heeft een elektrische fiets met fietskar erachter, waarmee we de kinderen naar school doen. Die gebruik ik nog wel, maar gewoon zonder ondersteuning en het deert me ook niet echt meer. Ervoor zette ik de ondersteuning ervan op max.
Niet alles is rozengeur en maneschijn overigens. Maandag ben ik met dikke tegenzin met de wagen geweest omdat mijn benen echt "op" voelden en dat in het begin van de werkweek (ik ga maa-din-woe naar het werk). Had ik de Stromer gehad, was ik waarschijnlijk daarmee gegaan. Maar dus, ... toch maar even rust genomen die maandag. Op die moment dacht ik wel: Heb ik wel een goede gok gedaan om voor een velomobiel te kiezen? Is dit toch niet wat hoog gegrepen? Toch wat twijfel. De dag erna dan toch een persoonlijk record gereden. Ik vermoed dat mijn conditie echt beter begint te worden en recuperatietijd van inspanningen een pak korter is dan ervoor.
Peter van Velo-cars zei gisteren ook nog tegen me dat hij ongeveer 1000km rekent eer je lijf wat gezet is naar een velomobiel. Ik zit ondertussen op ~600km. Ik ben dik over de helft
Dus ja, ik weet niet wat er nog allemaal gaat gebeuren binnen 3 weken (van de 6 wat je vaak leest), maar laat maar komen, ik heb er zin in