12-Jun-2024, 01:09 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jun-2024, 12:30 PM door Willeke_IGKT.)
(11-Jun-2024, 05:04 PM)PieterTrapt schreef: - voer een campagne gericht op 55-plus fietsers/dames. Iets als "Beppie, de ondersteuning hoeft niet per sé op standje TURBO!" :-)Hier heb ik nog wel een toevoeging die ik graag onderbouwd deel:
Ik heb momenteel met twee E-bikes te maken. Eén is mijn eigen E-bakfiets, de andere is de Strömer ST1x van m'n vriendin.
Mijn E-bak is een zelfbrouw (niet zelf gebrouwen), met een sterke Chinese motor. Het ding levert eigenlijk teveel vermogen met optrekken, maar met zo'n zware bak + lading is dat zeker bergop erg prettig en de snelheid is netjes begrensd, dus ik vind het best zo.
Wat echter opvalt is dat de Strömer véél natuurlijker fietst. Bij de E-bak begin je te trappen en gaat dan de motor ineens aan alsof het een aan-/uitschakelaar is; dusdanig dat op een nat putdeksel het achterwiel gewoon doorslaat, of je bij een kruising met een tweerichting fietspad ineens op de verkeerde weghelft zit omdat je in een bocht begon te trappen. Ik fiets heel bewust, ik weet het, en ik ben er nu toch al een paar keer door verrast.
De Strömer helpt zachtjes of zelfs niet als ik heel voorzichtig aanzet, en gooit de beuk erin als ik ineens flink trap. Eenmaal gewend word je daardoor dus nooit verrast; het fietst gewoon zoals altijd, alleen klopt de snelheid niet met de hoeveelheid kracht die je zet, maar dat went dus.
E-bikes verplicht uitrusten met een koppelsensor, ipv de rotatiesensor waarmee mijn E-bak (en ook veel wat goedkopere E-bikes) werkt, lijkt me dus een heel goed plan.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.